VI ER LITT rare her på berget i nord. Vi klager når vi ikke får noe, og når vi får noe, klager vi likevel.

DETTE SKAL handle om et utedass. Eller egentlig mye mer. I Ersfjord på yttersida Senja bygger Statens vegvesen nå et nytt toalett. Det vil si — det er et veitoalett helt utenom det vanlige. Når det er ferdig vil det framstå som «en skinnende smaragd — kledt i gullfarget aluminiumsshingel og med et rødt trekantet takvindu», ifølge Folkebladets omtale.

VEITOALETTET med tilhørende parkeringsplass på en av Senjas virkelige perler, Ersfjordstranda, er en del av attraksjonene langs Nasjonal turistvei, som strekker seg fra Gryllefjord til Botnhamn. Ifølge vegvesenet passer det perfekt inn i det som er turistveiens ånd; Å tilby attraksjoner av høyt internasjonalt kvalitetsnivå.

DET KAN SELVSAGT diskuteres hvordan et veitoalett kan holde «høyt internasjonalt kvalitetsnivå». Men at veitoalettet blir en attraksjon bør det ikke herske ett sekunds tvil om. Akkurat som utetoalettet på Tungeneset, noen hundre meter unna, er blitt. Dette toalettet har for lengst fått kallenavnet «milliondassen» etter kostnadene. Hva Esfjord-toalettet vil bli kalt på folkemunne  vet vi foreløpig ikke, men noen har allerede foreslått «tremillionersdassen».

PÅ SOSIALE medier bobler det allerede over med sterke meninger om toalettprosjektet i Ersfjord. De fleste er negative. Det stilles kritiske spørsmål om både pengebruk og arkitektur, selvsagt mest det første. «Hvorfor heller ikke bruke pengene på å forbedre veistandarden?» er ett av spørsmålene som flerrer gjennom lufta. Og her kan det kanskje passe godt å lure inn et «motspørsmål»: Er det virkelig noen som tror at dersom ikke vegvesenet hadde bygd utetoalettet, så hadde vi fått tre millioner kroner (hvis det er dassens pris) til asfalt i stedet? Svaret gir seg selv. De nasjonale turistveien har sitt eget budsjett.

LA OSS HELLER prise oss lykkelige over to ting: At Senja har fått nasjonal turistvei, som den eneste strekninga i Troms. Og at vegvesenet faktisk er villig til å investere i veien fra Gryllefjord til Botnhamn. Å bare heve veistandarden ville vært meningsløst. Dersom veistrekninga skal framstå som en nasjonal turistvei må den også ha fasiliteter og attraksjoner. Som utetoalettene på Tungeneset og ved Ersfjordstranda, og som utsiktspunktet i Bergsfjorden. Og mer kommer.

LIKEVEL VELGER altså svært mange av oss å være kritiske. Og det er her paradokset i den nordnorske folkesjela kommer inn. Mangler vi noe, så klager vi. Får vi noe, så er det like galt. Nesten.

NASJONAL TURISTVEI er det faktisk verdt å være glad for. Vi har bare sett begynnelsen på hva den kan bli. Timingen er perfekt. Nasjonal turistvei er på plass og utvikles samtidig som Senja tar enorme steg i reiselivssammenheng. Aktørene i bransjen rapporter om en eventyrlig sommer. Sist vinter var også et eventyr for seg selv med nordlys og hvalsafari i ukesvis. Stadig flere oppdager Senja, og Norges nest største øy er faktisk blitt en reell konkurrent til både Lofoten, Tromsø og Nordkapp.

I DETTE BILDET er tanken bak turistveien midt i blinken: Å skape noe helt spesielt, og framheve lokale egenarter og naturgitte attraksjoner. At det er litt «småsprø galskap» i form av to «milliondass» på Senja er jo i så måte en fulltreffer, det avspeiler jo både folk og natur på øya.

I STEDET FOR å riste på hodet, trekke i snora og ergre seg over pengebruk og arkitektur, både vi heller rette ryggen, tenke konstruktiv og faktisk komme med forslag til vegvesenet til ytterligere forbedringer og nye attraksjoner langs den nasjonale turistveien. Her er det rom for å skape mye «småsprø galskap» som vil kunne glede, underholde, overraske og behage både lokalbefolkning og turister.

NASJONAL TURISTVEI på Senja har alle mulige forutsetninger for å bli en ni mil lang sammenhengende nordnorsk naturopplevelse. Med gode muligheter til å stoppe opp og tre av på naturens vegne...

Foto: Trond Sandnes (Tegning)