SÅ ER DET dokumentert, svart på hvitt: Veistandarden i Norge er dårligst i Norden, og vi er i ”nedrykksstriden” i verden.

AV 144 LAND som er sammenlignet av World Economic Forum (WEF) ender vi på en flau 74. plass, Der i sumpa ligger vi sammen med Azerbadjan, Surinam, Albania, Indonesia, Elfenbenskysten, Pakistan, India og Etiopia.

DET MÅ VÆRE en smertefull øvelse for politikere og veimyndigheter å lese rapporten, som Dagbladet omtalte onsdag. Den avslører også at vi er verdens rikeste land med et oljefond på 5.500 milliarder kroner, som gir oss verdens beste kredittvurdering. Men vi har altså veier i dette søkkrike landet som er på nivå med utviklingsland. Og det går ut over næringslivet og svekker landets konkurransekraft.

RAPPORTEN AVLIVER også en myte. Nemlig at Norge har så mye fjell og fjorder og ulendt terreng som gjør det svindyrt å bygge veier. Alpelandene Østerrike og Sveits havner på 3. og 9. plass på rangeringen over veistandard i verden, der Norge altså er på 74. plass. Så heretter må politikerne bokstavelig talt se andre veier når de leter etter argumenter og forklaringer på våre trøstesløse forhold.

DEN BLÅBLÅ regjeringen har voldsomme ambisjoner for samferdselssatsingen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover å vise fram ”store resultater” hvis denne regjeringen får sitte i åtte år. Noen svar får vi når regjeringen legger fram sitt første statsbudsjett om èn måned. De foreløpig lekkasjene forteller at det ikke blir noen stor veifest - i alle fall ikke i 2015.

ONSDAG BLE det imidlertid kjent at regjeringa drar til på samferdselssektoren i Nord-Norge for å kompensere endringen i den differensierte arbeidsgiveravgiften. Allerede i år bevilges det 70 millioner ”friske” kroner til asfalt, og neste år starter byggingen av tunnel på Kvænangsfjellet, med en første ramme på 50 millioner kroner. Det er isolert sett verdt å glede seg over. Men fortsatt vil det være et enormt svart hull av eksisterende veier og planlagte nye veiprosjekter som det ikke drysses penger over - ikke minst i vår region. Skriket etter vedlikehold, asfalt og sikring er øredøvende. Mange nye prosjekter er også lansert, men bevilgningene kommer ikke - i stedet er det nesten utelukkende fokus på å reparere det vi allerede har og legge ny asfalt.

BETEGNENDE I så måte er også den nye samferdselsplanen som Regionrådet i Midt-Troms har fått utarbeidet. Rapporten har fått kritikk for å være litt ”slapp” - forståelig nok, fordi det også her handler mest om vedlikehold av eksisterende veier, og få vyer om nye veiprosjekter som skal løfte regionen.

DET BÅDE NORGE og vår region sårt trenger, er kreative politiske løsninger på hvordan vi skal få til en gjennomgripende opprusting av dagens veinett - og skape nye veiforbindelser som legger forholdene bedre til rette for næringslivets konkurransekraft. I det lange løp vil det være god økonomi å løfte Norge opp fra ”nedrykksstrid” til kamp om pallplass på den årlige rankingen fra World Economic Forum. De som har peiling på sånt mener at mer penger må lirkes ut av oljefondet til samferdselssektoren, og at sluttsummen på kassalappen faktisk blir hyggelig lesning om noen år.

REGJERINGEN BER om åtte år for å vise resultater. Det er ikke lang tid, og det haster med å komme i gang med grep som monner. Tida er kort, og veien er lang.

Foto: Trond Sandnes (tegning)