SOMMEREN 2014 går over i historien som året da turistsatsingen på Senja fikk sitt gjennombrudd.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under!

MELDINGENE FRA reiselivsnæringa selv er ikke til å ta feil av. Turistene har strømmet til Norges nest største øy i så stor grad at kapasiteten har vært sprengt på både store overnattingsplasser som Hamn og på små campingplasser. Været har vært så godt at turistene har ”nektet” å forlate. Tyskerne er tlbake for fullt, og briter og russere oppsøker oss som aldri før.

MEN KANSKJE VIKTIGERE enn tall og statistikk for èn sesong, er tilbakemeldingene Senja får. Lena Trulsen i Destinasjon Senja forteller til Folkebladet mandag at reiselivsnæringa i Lofoten merker at turistene er stadig mer interessert i Senja, og fra Visit Tromsø meldes det at Senja og Nordkapp er de hotteste reisemålene nå.

SENJA OPPLEVES som nytt, litt uoppdaget og med kontraster som kanskje er enda mer spektakulære enn Lofoten. At VGs reporter som syklet Norge på langs valgte ut to - av totalt seks - bilder fra Senja til sin reportasje, sier sitt. At nyhetsbyrået ABC Nyheters to repotere, som kjørte Norge på langs med et go-Pro-kamera, uttalte at Senja var det mest spektakulære på turen, er en attest verdt å ta med seg.

OG IKKE FOR å glemme uttalelsen fra Mona Spange Wikdahl fra Smøla, som sammen med venninnen Linda Braut 2. juli satte seg på sykkelsetet på Nordkapp med kurs for Lindesnes: ”Naturmessig må jeg si at Senja var et høydepunkt.” De to hadde syklet kysten på langs, og uttalelsen kom ikke for å tekkes oss nordlendinger. Den ble gitt til avisa Tidens Krav som kommer ut i Kristiansund...

SENJA HAR et unikt potensial, det har vi visst lenge. Men ”eksplosjonen” i antall turister har latt vente på seg, og smellet denne sommeren kan bli betydelig høyere. Men vi hørte aloen allerede i vinter. Kombinasjonen med massivt nordlys på himmelen og enorme mengder hval i havet gjorde turistene elleville. Det har gitt oss en forsmak på hva vi har i vente i reiselivsnæringa, dersom vi spiller kortene riktig: Helårsturisme basert på røffe og unike opplevelser.

DET KLOKE kortspillet består i å legge en kabal som gir oss flere overnattingsplasser, både store og små, forutsigbare fergeforbindelser året rundt, og flere tilbud om opplevelser. De andre brikkene i spillet faller på plass av seg selv: Markedsføring er viktig, men den positive ”folkepraten” går for fullt både verbalt og i alle mulige sosiale medier. Og attraksjonene; De er på plass. De heter fjell og fjord og natur!

DE TO sykkelturistene som var intervjuet av Tidens Krav sa mer, de sa noen av nøkkelordene for å lykkes: ”Å møte hyggelige mennesker var det beste. Folk bød på både mat, dusj og seng”.

MED ANDRE ord; vi må by på oss selv!