Er vi trygge når vi kjører over bruene våre? Ja, mener veimyndighetene. Så får vi tro på det, da, men det er illevarslende at kontrollrutinene og ikke minst oppfølging og reparasjon av skader ikke blir fulgt opp.

Tallene for de ti kommunene Folkebladet dekker i Midt-Troms er at 34 bruer har 48 alvorlige skader som ikke er reparert. Fortsatt trygg?

Gisundbrua er den desidert største og mest trafikkerte i vår region. I Statens vegvesens system er det registrert seks alvorlige skader på Gisundbrua, de fleste av dem dreier seg om rekkverket. Samtidig vet vi at et omfattende vedlikeholdsarbeid nylig er gjennomført på brua. I løpet av et halvt år er det brukt 18 millioner kroner blant annet på å sikre at brua ikke skal sige mer. Men fortsatt gjenstår altså mye, og det lyser rødt i myndighetenes alarmsystem. Minst like ille er det at enkeltinspeksjoner ikke er gjennomført på brua de siste tre år, selv om reglene tilsier det. Vi snakker om ei bru med voldsom trafikk, ikke minst av nesten tre vogntog pr. time i høysesongen, fullastet med sjømat. Slitasjen på brua er enorm. Fortsatt trygg?

VG har denne gang satt søkelys på en liten bit av samferdselsnettet; bruene. Hva med tunnellene, fergene, vintervedlikeholdet? Og skal vi føre dette tankegodset videre; Hva med resten av samfunnsmaskineriet? Det må være all grunn til å frykte at vi finner alvorlig svikt i rutiner og oppfølging i andre sektorer enn samferdsel. For regjering og storting må dette være en alvorlig påminnelse, og VGs bruavsløringer bør få det til å blinke rødt og rope på kontroll og revisjon i flere sektorer, ikke bare samferdsel.

Det settes nå i gang en nasjonal gjennongang av bruforvaltningen, et forbedringsprosjekt som skal se på organisering og sørge for at regelverket blir fulgt. I dette ligger en erkjennelse av at dagens praksis rett og slett ikke god nok. Det er klokt med en slik gjennongang, som kanskje kan danne skole for andre deler av samfunnet. Kjernen er at det handler om vår sikkerhet.