Krigen om matvarekundene blir stadig mer ellevill. Til glede for oss forbrukere.

For bransjen selv er det tøffe tak, ikke minst for Rema 1000, som taper markedsandeler etter en strategisk bom med «bestevenn»-konseptet som ga dem flere uvenner enn venner. Men kjedene tjener fortsatt gode penger, og eierne av de største aktørene er blant Norges rikeste menn og kvinner.

Finnsnes gir på mange måter et bilde i miniatyr av den intense matvarekrigen som foregår. Du ser det i denne avisa hver eneste dag, på nett og papir. Annonsene florerer, selvsagt også til glede for Folkebladets bunnlinje. Varespekteret er enormt, og det florerer med gode tilbud. Noen har antydet overetablering, men det virker som alle de fire aktørene på Finnsnes kjører på med gassen i bånn,

Eurospar har tatt en bit av kaka med sin nye butikk på Nygård som åpnet i vår. Coopen satser tungt, og skal bygge ny butikk i Olderhamna. Kiwi har fått en voldsom opptur og helt annen synlighet i bybildet etter å ha flyttet til handelsparken ved Finnsnesvannet. Og Rema 1000 har åpenbart fortsatt mange bestevenner på Finnsnes. Verdt å merke seg er at Rema-kjeden har inngått en langsiktig leieavtale der Coop har en av sine to butikker i dag, i Myrasenteret. Åpner de sin andre Rema- butikk der? Følg med, følg med — matvarekrigen kan bli enda tøffere og tettere i byen i Midt-Troms!

Det er også verdt å notere at eierne av Eurospar på Finnsnes, Dagligvaregruppen Tromsø AS, nå selger sine aksjer til Norgesgruppen, Norges desidert største aktør på matvaremarkedet. Det betyr at milliardkonsernet får hånd om både Eurospar og Kiwi på Finnsnes. Det blir ikke mindre kamp om kundene av sånne oppkjøp...

På landsbasis foregår selvsagt kampen på helt andre arenaer, med flere aktører og hinsides omsetningstall. Siste statistikk fra Nielsens dagligvarebarometer fra tredje kvartal viser at Rema 1000 fortsatt taper andeler. Nedgangen er 0,2 prosent i den siste runden, ikke mye, men likevel såpass dramatisk at posisjonen som Norges største enkeltbutikk er truet. Kiwi øker med 0,9 prosentpoeng, og begynner å nærme seg Remas andel på 23,5 prosent av det norske markedet.

Eksperter relaterer Remas fall til strategien med «bestevenn»-satsingen, som slo helt feil. Ideen var god, men slo motsatt vei enn planlagt. Meningen var at man skulle velge mer lokalproduserte varer, men et sted sviktet kommunikasjonsstrategien fullstendig. Inntrykket de handlende satt igjen med var at man ikke skulle få kjøpe Lerum-saft i Sogndal, ikke Mack-øl i nord og CB-øl i sør. Lanseringen av «Æ»-appen ble dermed gjenstand for latterliggjøring. Men at Rema har kraft i seg til å holde tritt i kampen om kundene bør ingen være i tvil om. Satsingen eksempelvis på Finnsnes, i Sørreisa og på Bardufoss er gode eksempel på at trønderne møter motgangen høyt på banen, i en svært offensiv formasjon.

Den beste nyheten er at alt dette, i sum, kommer oss forbrukere til gode, i form av gode tilbud, lave priser på svært mange varer — og et nærmest avsindig vareutvalg. Vi blir gode og mette alle sammen, både de rike eierne og oss forbrukere. Hvis kjedene i tillegg nå bidrar til at det brukes og kastes mindre plast, og at matvaresvinnet i Norge går ned, kan vi alle smile litt ekstra.