TURISTSESONGEN, sommerutgaven av den, er over på Senja. Tallene er pene, men bekymringene mange i reiselivsnæringa.

I LOFOTEN ropte sentrale aktører i sommer ut at man nå rett og slett ikke tåler flere turister. Veiene er overbelastet, bobil-køene er enorme, reiselivsanleggene er fulle og serveringskøene er uendelige. Det kan synes som et luksusproblem, men det går faktisk ut over både standard og omdømme. Det samme er i ferd med å skje på Senja. Og det er et politisk ansvar å ta grep.

SOMMERFERGENE på Senja har satt nye rekorder. Kjempeflott det - det skjuler seg imidlertidet kraftig ”men” bak tallene. Køene har vært lange, alt for mange turister har opplevd å ikke komme med ferga, og heller ikke den neste. Fergene er rett og slett underdimensjonerte, og det skader omdømmet og forutsigbarheten veifarende turister naturlig nok er svært opptatt av.

VEISTANDARDEN er et kapittel for seg, og ble gjenstand for enorm oppmerksomhet sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nylig var på ”roadtrip” over øya. I Lofoten handler det stort sett om trange og svingete veier. På Senja handler det om trange, svingete, elendige og farlige veier og tunneller. Noen synes det er eksotisk. De fleste synes det er idiotisk.

TURISTENE SLAKTER veistandarden og informasjonstavlene på Senja i en undersøkelse om de nasjonale turistveiene i Norge. Bare 40 prosent synes veiene er til å leve med. Seks av ti mener altså at veiene ikke er til å leve med, og det store spørsmålet er om de overhodet vil og tør å komme tilbake. Turistene synes heller ikke overnattingsmuligheter og servering er god nok. Bare èn av fire er fornøyd. Men det er en åpenbar ”følgeskade” av manglende infrastruktur. Hvem tør satse tungt i reiselivsnæringa på Senja med ustabile, små ferger og elendig veistandard? Hamn i Senja, Mefjord Brygge og Basecamp Senja er blant de få som har gjort det. Mange andre aktører sitter på gjerdet.

PÅ ET GJERDE er ingen god plass å sitte. Aktører som kan og vil satse burde heller fått ta del i og vist fram det turistene på Senja virkelig er fornøyd med; Spektakulær utsikt, landskap og natur, barske fjell og muligheter for helt unike opplevelser for alle sanser. Ni av ti svarer at de er knallfornøyd med akkurat det.

INFRASTRUKTUR er et forferdelig ord, men det er viktig. Og det er et politisk ansvar. Veinett er infrastruktur. Ferge- og bussforbindelser er infrastruktur. Om det er et kommunalt, fylkeskommunalt eller statlig ansvar er selvsagt viktige skillelinjer, men det er til syvende og sist våre sentrale politikere som kan gjøre grep som monner gjennom statsbudsjett og Nasjonal transportplan. Bare slike grep kan tilrettelegge for standardheving og vekst i reiselivsnæringa.

REISELIVSSJEF i Destinasjon Senja og Frp-politiker Line Miriam Sandberg har gang på gang sendt kraftige signaler til sentralt hold om at reiselivsnæringa ikke har den politiske anerkjennelse den fortjener. Og hun har rett. At Norge ikke har en egen reiselivsminister er et symbol på at den viktige og voksende næringa sees mer på som en hobbynæring.

NÆRINGSMINISTER Monica Mæland (H), som også insisterer på at hun er reiselivsminister, har en jobb å gjøre. Hun har jobbet lenge med en ny reiselivsmelding. Det viktige nå er at regjering og storting viser at de tar bransjen på alvor, at de ser det enorme potensiale som ligger i resiselivsnæringa - og sørger for å få på plass nødvendig infrastruktur, som kan gjøre Senja og andre naturperler mer tilgjengelig og attraktiv. Bare slik kan reiselivsnæringa bli bærekraftig og få den anerkjennelse den fortjener.