REGJERINGEN krasjlandet med et smell, og onsdag i neste uke innføres den toskete flyseteavgiften.

AVGIFTEN BLE vedtatt i en sen nattetime under budsjettforhandlingene i høst, rett og slett for å finne inndekning og bli ferdige - og komme seg hjem for å sove. Alternativet var en bensinavgift, som fikk Frp til å få en kraftig allergireaksjon. I valget mellom pest eller kolera fant de to partiene ut at kolera er verst. Det ble flyseteavgift.

REGJERINGEN forsøker desperat å framstille avgiften som en miljøavgift, for å skaffe seg alibi for en avgift de egentlig hater. Miljøalibiet er latterlig herfra til månen. Først og fremst fordi en avgift på 80 kroner er for lav til å endre folks reisevaner. Og alternativene til fly finnes ikke, i alle fall ikke i Nord-Norge. Å bruke dette som argument er rett og slett å undervurdere vanlige folks intelligens. Og det underminerer folks respekt for en fornuftig avgiftspolitikk.

DERSOM VI skulle tro på et miljøargument, måtte det i stedet være må være å stimulere flyselskapene til å fornye flyparken i retning mer miljøvennlige maskiner, slik Norwegian har argumentert for. Men i stedet innfører man altså en avgift som vil ramme flyselskapenes økonomi, og dermed gjøre dem dårligere rustet til å kjøpe nye miljøvennlige fly. Slik sett kan man faktisk kalle avgiften for miljøfiendtlig. Flau og lite troverdig miljøpolitikk uten et snev av grønnskjær!

KONSEKVENSENE av denne politiske flystyrten etter måneder med turbulens, er at tusenvis av arbeidsplasser kan forsvinne, og at Rygge og Torp flyplasser legges ned. Verre for oss i nord er at et rutenett med ørsmå økonomiske marginer kan rakne. Flyselskapene i Norge er rasende, de har støtte fra sine storbrødre i Europa, og Ryanair er først ute med å bruke makt. Venstre-leder Trine Skei Grande kaller det for ”politisk utpressing”. Dersom også SAS og Norwegian bruker sin markedsmakt på samme måte, risikerer vi et rutekutt som ikke bare vil ramme de som skal på weekendtur til London, men også de som skal til og fra jobben, til viktige møter eller besøke syke slektninger i Nord-Norge. Politisk utpressing eller ikke...

FINNES DET en nødutgang? Finnes det en vei tilbake? Løpet er kjørt for i år. Onsdag innføres avgiften. Men regjeringen får en ny sjanse til å gå inn for landing i høstens budsjettdebatt. Det må være mulig å innrømme et feilgrep, annonsere ny avgang og ta av mot 2017 uten den forhatte avgiften i lasterommet. Fest setebeltene!

flyseteavgift 2016 Erna Solberg og Siv Jensen Foto: Trond Sandnes (tegning)