OMSETNINGEN i reiselivsnæringa i Nord-Norge vil fordobles i løpet av fem-seks år, spår Hurtigrutens toppsjef Daniel Skjeldam. Det får stjernene til å blinke i øynene til Line Miriam Sandberg, sjef for Destinasjon Senja. Hun vil ha sin del av kaka, ikke bare smulene som nå.

SANDBERG, Senja og Midt-Troms har all verdens mulighet til å bli en storspiser av reiselivskaka. Den ferske destinasjonssjefen har nå tatt det første og viktige innhogget. Hun har alliert seg med nettopp Skjeldam, og sammen planlegger de en reise til Oslo og samferdselsminister Ketil Solvik Olsens (Frp) sitt kontor. Temaet skal være viktigheten av å omklassifisere veinettet på Senja til riksveier, og sørge for en kraftig veiopprusting - og samtidig legge inn godord for fergeforbindelsene og hurtigbåtforbindelsene på eventyrøya. De har felles interesser der, hurtigrutesjefen og reiselivssjefen.

ONSDAG KVELD holdt de to foredrag for Profilgruppa i Kunnskapsparken på Finnsnes. Og det var her den kruttsterke allliansen ble etablert. Daniel Skjeldam er forsiktig sagt opptatt av hvilke opplevelser de kan tilby på land langs hurtigruteleia til sine passasjerer. Senja og Midt-Troms er et attraktivt og spektakulært utfartsområde. Problemet er dårlige veier og uforutsigbare samferdselstilbud - og slett ikke mangelen på attraksjoner.

FOR HURTIGRUTENS administrerende direktør er det et mysterium at ikke de 34 anløpsstedene langs norskekysten ikke gjør mer ut av ”verdens råeste markedsføringsmulighet”. Og han har helt rett: Hver eneste dag anløper Hurtigruten eksempelvis Finnsnes, og på de beste dagene går 600 passasjerer land. De blir nesten aldri møtt av salgsboder med lokale spesialiteter, eller noen som reklamerer for opplevelser i Midt-Troms. De blir sendt ut på en kort byvandring på egen hånd, for å få opp apetitten før lunsj om bord, og de blir møtt av ”ganske sørgelige greier” - som Bernh. Lunds egen styreleder, Ole Martin Lund Andreassen korrekt uttrykte det på møtet onsdag kveld.

OG IFØLGE Skjeldam er Finnsnes slett ikke verst i klassen. Mange av de 34 anløpsstedene er lagt i industriområder. Finnsnes har tross alt ei ganske innbydende havn, og Skjeldam sa rett ut at dersom Finnsnes har mer og tilby, er det slett ikke umulig å utvide liggetida til mer enn dagens 30 minutter. Tenk hva en time kunne betydd på Finnsnes. Og tenk på hva vi kan tilby passasjerer, som vil hoppe av og mønstre på neste skip, av naturopplevelser. Eller besøk på et fiskebruk eller oppdrettsanlegg - eller smelteverk for den saks skyld. Det er slike opplevelser de reisende vil ha og er villige til å åpne pengeboka på vidt gap for. Her bør noen ta utfordringen, og vi tipper reiselivssjef Line Miriam Sandberg sitter og tripper - og vil ha samspill om gode ideer og tiltak.

DANIEL SKJELDAM (40) har på tre år som hurtigrutesjef satt full fart forover på organisasjonen, og staket ut kursen i fire retninger: Aktive opplevelser, høy kvalitet, stolt historie og sesong hele året. Han har kastet ut frozzenpizza, tysk øl og scampi fra Bangladesh, og erstattet det med lokal, kortreist mat og drikke - tilpasset hvor du er langs norskekysten og nårtid på året du er der. Utgangspunktet for å snu stygge underskudd til stort overskudd var ikke enkelt; Norge har verdens høyeste lønnsnivå i reiselivet, høyt avgiftsnivå og stive priser på alt som er gøy. Med ei besetning som kommer fra kyst-Norge, og ikke Filippinene, er Skjeldam i ferd med å snu skuta i det som mer og mer ligner en snuoperasjon av historiske dimensjoner. Og historie har Hurtigruten nok av, både på godt og vondt.

DET SKJELDAM ser er at det finnes mer enn nok av reisende folk i verden som vil betale masse penger for de råeste opplevelser. Ei natt i telt i Antarktisk soper Hurtigruten inn 8.000 kroner på. Skjeldam mener norskekysten kan gi passasjerene opplevelser som er like rå. Og på Senja og i indre Troms kan slike rå opplevelser skapes i en spektakulær og variert gudegitt natur som du knapt finner andre steder langs hurtigruteleia. Eller på hele jordkloden, for den del.

FORSTÅR VI hvor Skjeldam vil reise med sine visjoner? Griper vi muligheten?