DEN GUDBENÅDEDE visesangeren Halvdan Sivertsen synger rørende om hurtigrutas betydning i sangen «Bare hurtigruta går»;

«Vi syns nok at det går førr langt

Men kan ta både slagan og slitet

Bare Hurtigruta går».

I VÅR REGION STÅR slaget og slitet nå om en annen hurtigrute; hurtigbåten som daglig trafikkerer Lysnes og Tennskjær og bringer passasjerer til og fra Tromsø. Det er mange som synes at det nå «går førr langt».

ET HØRINGSUTKAST til fylkesrådet slår fast at ruta «vurderes avviklet». Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, presiserer at dette ikke betyr at ruta er foreslått nedlagt, som Folkebladet har skrevet. Vi sliter litt med å se forskjellen, men la det ligge: Hele høringsutkastet er det mange forkjempere for hurtigbåten som nå har mest lyst til å, ja nettopp, kaste. Rett på havet.

FYLKESKOMMUNEN vil om tre år ha 80 millioner kroner mindre å rutte med til båt og ferge enn i dag. Det er begrunnelsen for høringsutkastets dramatiske forslag. Sukkeret er at dagens hurtigbåt mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad kan få et stopp på Gibostad. Men for forkjemperne smaker det bare salt. Det hjelper i alle fall ikke Tennskjær og Lenvik fastland.

BÅT OG FERGE er livsnerven i mange bygdesamfunn. Selv om veinettet i historisk perspektiv er blitt godt utbygd, kan det aldri erstatte det finmaskede nettet av hurtigbåtruter. Den gamle «lokalen» svingte innom alle bygdesamfunn og fiskevær med en viss størrelse, og selv om det tok tid og anløpene var få, var «lokalen» et avgjørende bidrag for å holde samfunnshjulene i gang og at folk så det likt å bo og leve i små og den gang isolerte samfunn.

HURTIGBÅTEN har i dag mye av samme funksjon, ikke minst ei rute som Lysnes/Tennskjær-båten. Ikke bare gjør ei slik rute det mulig å pendle til og fra byen for studenter og arbeidsfolk. Ikke bare gjør den det mulig å besøke UNN eller utføre andre ærender - og komme tilbake samme dag. Hurtigbåtruta bidrar til å opprettholde både butikker og bussruter, og ikke minst en veistandard som er til å leve med.

MED ANDRE ord; Det handler ikke bare om en hurtigbåt som kommer og går om morran og kommer tilbake på ettermiddagen. Det handler om et samferdselstilbud som betyr «alt» i kampen for å opprettholde bosetting, trivsel og bolyst i små lokalsamfunn på Senja og på Lenvikhalvøya. Avvikling av et slikt tilbud et politisk grep som sender et tydelig signal: Sentralisering, fraflytting, nedlegging. Truende ord som vi kjenner godt, men som smaker stygt.

DERFOR MÅ fylkesrådet og fylkestinget ta grep, og sende tydelige signaler til regjering og storting. Ei regjering som tar seg råd til å bygge et nordområdemuseum i Tromsø sentrum til 1,5 milliarder kroner. Men som ikke ser verdiene i å bruke noen små millioner på å opprettholde et minimumsnivå på samferdselstilbudene i distrikts-Norge.

DEBATTEN SOM bare måtte komme, og som stiller denne hurtigbåtruta opp mot planene om helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen, raser allerede på sosiale medier. Frontene er harde, og det er litt trist. Fordi hurtigbåtruta er en livsnerve i regionen, og helårsferge et et godt prosjekt. Regionen bør stå samlet om begge deler. Fordi det er samferdselstilbud som har livets rett, og som regionen fortjener å beholde - og å få i framtida.