Benjamin Furuly, fylkesvaraordfører og leder i Troms Høyre, Cecilie Mathisen leder for Høyres fylkestingsgruppe og Erlend Svardal Bøe, stortingsrepresentant for Høyre i Troms, har i innlegg i media synspunkter på regjeringens NTP, som fortjener oppmerksomhet. De bruker uttrykk som årets påskekrim, mageplask og et svik av ambisjonene i Troms.
Det må de gjerne mene. Så ser jeg, og sikkert mange med meg, at disse Høyre-politikerne i klartekst sier at Troms trenger et samferdselsprosjekt som knytter fylket tettere sammen, og som korter ned både avstander og reisetider i regionen. Og de fortsetter med at god framkommelighet er avgjørende for samfunnsutvikling og bosetning, og at dessuten er Troms det viktigste fylket for forsvar.
At Høyre-politikerne etter denne oppramsingen unnlater å peke på at en Nord-Norgebane vil være det «samferdselsprosjektet» som makter denne ambiøse målsetningen tror jeg velgerne får med seg. At Nord-Norgebanen ikke i hele tatt er nevnt i «påskekrimmen» til Høyre-politikerne er slett ikke overraskende for velgerne.
Folk har jo registrert/fått med seg at daværende statsminister Erna Solberg på et valgmøte på Skarven i Tromsø svarte på spørsmål om hva hun mente om et sterkt lokalt ønske om å bygge Nord-Norgebanen. Hun sa:
«Fokuset på bygging av denne banen er en gammeldags måte å tenke på». Hun foreslo derfor i stedet, at førerløse kolonner av trailere var en langt bedre løsning. Hun trakk også fram manglende befolkningsgrunnlag som et argument mot jernbaneprosjektet. Jeg tillater meg å minne om at den siste meningsmålingen om bygging av Nord-Norgebanen i landsdelen viste at 67 prosent av den nordnorske befolkningen sa ja til bygging!
Vi trenger Nord-Norgebanen for å skape vekst i økonomien. Skape en tidsmessig infrastruktur som holder følge med det som skjer i Nord-Norge de neste årene. Ikke minst den enorme sjømatproduksjon som raskt skal fram på markedene i sør-Europa, i stedet for transport på vei av titusener av vogntog som truer trafikksikkerheten. Miljøhensyn og ikke minst av forsvars- og sikkerhetsgrunner er det viktig å få en Nord-Norgebane på plass.
Bygging av en jernbane i nord er et nasjonalt anliggende. Landet er ikke skikkelig samlet før vi har en jernbane i nord. Ikke nødvendigvis fra Fauske, men fra Narvik og videre nordover med dobbelspor på Ofotbanen!
Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her