LAVANGEN: Verdens første nord-norgesmesterskap i olabil går av stabelen 27. juni under Lavangsvekka. Løpet arrangeres av Lavangen Ungdomsråd.

- Arrangementet er for både barn og voksne våghalser. Løypa vi har sett oss ut går ned boligfeltet med Sneverbakkan. Løypa er ganske spektakulær, og er ganske bratt i noen partier, før den flater ut mot slutten. Vi har testa løypa tidligere, og har målt opp i 50 kilometer i timen, forteller en engasjert Geir-Ove Mortensen, som er leder for Lavangsvekka.

Olabilløpet har tre klasser. En for barn mellom 7-15 år, en for voksne fra 16 år og opp og en showklasse. I barneklassen vil den nederste av løypa brukes.

Barn i alle aldre

Initiativet kommer fra Lavangen Ungdomsråd, som skulle stable på beina et nytt og sprudlende arrangement.

- Ideen kom fra et kreativt møte hvor noen i ungdomsrådet hadde vært på Youtube, og sett videoer fra olabilløp i Bergen og Oslo.

Olabiler assosieres normalt sett ikke som en voksenaktivitet, noe arrangørene ønsker å motbevise.

- Det er morsomt å bygge, planlegge og komme med egenprodusert bil til løper, forteller Mortensen, som oppfordrer deltakerne til å velge et tema.

Kan avgjøre kommunevalget

Ungdomsrådet har fått med seg kommunepolitikerne på løpet.

- Vi vet en del folk her i kommunen allerede har begynt å bygge bil, og vi vil ha med flere. Blant annet har vi ordførerkandidater fra Senterpartiet og Arbeiderpartiet som er meldt klare. Nå håper vi Høyre og Fremskrittspartiet melder seg på. Det kan bli utrolig morsomt, forteller han videre.

Sikkerhet

Fritt frem og frie tøyler blir det ikke for vågale olabilfantomer.

- Alle bilene må gjennom sikkerhetssjekk, der vi stiller krav til hjelm og gode bremser. Vi oppfordrer også til å bygge veltebøyle, men det er ikke noe krav, sier han.

I ekte olabilånd er ikke motorkraft tillatt. Reglene opplyser Mortensen er oppgitt på Lavangsvekkas sine hjemmesider.

Folkefest

Rundt arrangementet håper han man klarer å lage en aldri så liten folkefest.

- Vi har en publikumsvennlig løype og vi jobber med å få inn en storskjerm der bilene profileres, og kamera viser hva som skjer nede i løypa, sier han.

For de  som ønsker å være med kommer det en liten egenandel.

- Vi har fått sponser gjennom Salaks, så det blir billig å stille. Olabil som konsept er å bruke det man har, forteller han.