OSLO: Heidi Solheim forklarer at Pristine går litt nye veier, men fremdeles vil gjenkjennes som merkevaren Pristine.

– Jeg synes vi har tatt noen steg bort fra den tradisjonelle bluesen. Vi har gått mer i retning av rock og blitt litt mer psykedeliske. Vi har fremdeles masse blåtoner i oss og folk kan fremdeles høre at vi er Pristine, forteller Solheim.

Tre prosesser

Solheim ser det som naturlig at Pristine gir ut fullt album.

– Med vår stil, image og musikalske retning ligger det i kortene at vi tenker album, sier øverbygdingen.

Musikken skapes i tre prosesser og nå er det bare innspillingen som gjenstår.

Først var skriveprosessen som bestod av Solheim alene i London og i ei hytte i Skibotn. Der laget hun tekstene og melodiene og skapte utgangspunktet for plata.

– Det er genialt å låse seg inn på ei hytte i tre dager med kun fokus på å få fram musikk. Det ga masse inspirasjon bare å ha tid til musikalsk kreativitet, sier Solheim.

Gjør alt selv

Hun forklarer at som sjef i eget plateselskap står hun selv for all booking av konserter, flybilletter og hoteller, være kontaktperson og medieansvarlig, og være artist blir det lite tid til det å skape selve musikken.

– Den kreative biten blir ofte bortprioritert og det har vært godt å få den tida til å være kreativ og skapende, sier hun.

Etter skriveprosessen samlet hun musikerne i Harstad og fant ut hvordan de skulle gjøre de ulike låtene. Siste steg er liveinspilling i studio i Oslo neste uke.

– Det blir instenst i den innspillingsbobla og jeg kommer til å ligge som et slakt etter vi er ferdig, flirer hun.

Målgruppe og profil

Hun har tro på plata at Pristine har et etablert publikum, og i tillegg fikk de nok noen nye fans etter andreplass i European Blues Challenge for et år siden.

– Pristine har en tydelig profil og en målgruppe. I tillegg til Norge jobber jeg med Tyskland hvor vi har opparbeidet nettverk, forklarer Solheim.

– Jeg har veldig tro på Pristine og det viktigste er at vi får spilt og blir ettertraktet og fortsetter å være aktuell. Det er bare å peise på, ikke noe annet valg, sier hun bestemt.

Samtidig har hun en soloplate ferdig som hun ikke vet når kommer.

– Solo må jeg finne stien og hvordan treffe målgruppa. Jeg har brent meg på å få ut musikk i full fart.

Solheim har lyst på å lage en plan, finne nettverk og få god promotering.

– Plata er ferdig musikalsk og må slippes strategisk. Alt rundt er utfordrende og jeg sitter som kunstner og låtskriver og skal plutselig tenke business. Men, jeg er flink til å gå etter magefølelsen og nå må jeg finne den langsiktige og gode planen.