FINNSNES: Kunstgruppa som leder det internasjonale prosjektet heter Tura Ya Moya, anført av den danske kunstneren Karen Thastum. Prosjektet har flere samarbeidspartnere, som i vår region er Midt-Troms Museum.
- Spennende
– For oss er det veldig spennende å delta i dette kunstprosjektet, der vi blant annet bruker gamle, historiske bilder som er i museets eie, forklarer museumspedagog Truls Nilsen ved Midt-Troms Museum.
I går var klasse 6 B ved Finnsnes barneskole invitert til å sette sitt preg på kunstprosjektet.
– For vår vil dette prosjektet resultere i at vi får en lysinstallasjon som vil vise bildet av kunstverket elevene her har vært med å utforme på veggen til Kunnskapsparken. Dette bildet vil bli å se på veggen utendørs når mørketiden er kommet. En slik installasjon har lite effekt i dagslys, forklarer museumspedagogen.
Oppgaver
Elevene fra Finnsnes barneskole jobbet gruppevis med ulike oppgaver. En gruppe skulle lage tegninger, en lysbilder, en gruppe ble sendt ut for å lage film, mens den siste gruppa skulle lage kollasj ved å klippe ut kopier av gamle, historiske bilder.
– Dette prosjektet har en ganske sterk historisk profil. Barna som er med i det vil også lære noe om sin regionale historie ved å medvirke i det, forklarer Karen Thastum, som forteller at prosjektet også blant annet skal besøke Kirkenes, Island, Danmark og Tyskland.
Vi snakket med to av elevene som jobbet med kollasj.
– Vi skal gjøre utklipp fra gamle bilder og på en måte lage vårt eget bilde ut av det. Det er artig å være med på dette, og jeg ser fram til å se det ferdige resultatet på veggen til Kunnskapsparken til høsten, sier Julie Landset Isaksen.
Bedre enn matte
Hennes klassekamerat Jochim Sebuolsen er enig.
– Jeg har ikke helt fått helt klart for meg hva dette går ut på, men det er uansett mye bedre enn å være på skolen å ha matte, sier han.
– Da vi kom hit i dag hadde vi ikke fått så mye informasjon om prosjektet på forhånd, men som man ser kom elevene fort inn i det og ser ut til å trives veldig godt med oppgavene de har fått, sier kontaktlærer Arvid Lyngmo, som mener at prosjektet er lærerikt på flere måter.
– Det går rett inn i det vi nå jobber med i samfunnsfag, sier Lyngmo.