FINNSNES: Ekstra stas er det også når man selv kan få bli en del av eventyrskogen: Riksteatret stilte med bord og sminke, Kulturhuset med sminkører, og dermed kunne de som ville, få bli sminket som skogsdyr før forestilling.

Det tilbudet hadde Linnea Jørgensen (5) og Emil Krey Dalhaug (6) benyttet seg av.

— De spurte oss om hva vi ville være, forteller Emil.

Mens han var bjørn, var Linna blitt en hare. Slike er det mange av i ekte eventyr.

— Jeg har ikke vært i teater før. — Jo, jeg var og så Pippi. Men det er flere år siden, da jeg var fire. Nå er jeg fem, slår Linnea fast.

Riksteatrets Hans og Grete er av den typen familieforestilling som både de voksne og de yngste tilhørerne kan le av. Den er skummel nok til å bevare spenningen i halvannen time inkludert pause, uten at de minste blir rastløse. Og den er morsom og uskyldig nok til at tilsynelatende ingen blir redd når heksa i pepperkakehuset havner i ovnen. Paradoksalt nok, for de groteske elementene er bevart i rikt monn fra eventyrets mange versjoner, riktignok noe nedtonet gjennom stykkets distanserende selvironi. Det er det samtidig noe befriende over, ikke bare fordi man sitter med følelsen av at barna og deres forestillingsevne tas på alvor, men også fordi det tilfører Riksteatrets oppsetning en litt dypere form for genuinitet.

Denne versjonen av Hans og Grete er en oppsetning hvor lekenheten er godt ivaretatt. Det fortelles i høyt tempo, metahumor, anakronismer og samtidsreferanser spres utover og er med på å gjøre dette til en familieforestilling alle kan ha glede av. Den tidløse historien som brødrene Grimm ga ut første gang i 1812, er blitt til moderne teater, hvor både scenerom og benkerader tas i bruk som kulisser, og hvor selv de minste får følelsen av å være en del av oppsetningen. Fremføringens vidd gjenspeiles også i stykkets musikalske innslag, noe som igjen tilfører stoffet en avvæpnende humor.

Forestilllingen er produsert av New International Encounter (NIE) og hadde urpremiere i Cambridge i desember for to år siden. Den norske utgaven er nyprodusert av NIE i samarbeid med Riksteatret.

Publikum på resten av turneen nordover har mye å glede seg til.