5

Blått og Rått med «Herrens hus»

Utgivelsesdato: 3. september 2017 (digitalt)

B&R

single

Blått og Rått

Siden albumet «Stifinner» som kom ut i 2013, har medlemmene i Blått & Rått tråkket nye musikalske stier i ulike prosjekter hver for seg, mens bandet har fått hvile noen år. Men lysten til å gjøre noe sammen igjen har vært til stede hele veien, og et «comeback» har liksom ligget i kortene.

Når de blå misjonærene i gruppa nå gjenoppstår etter hvilen, skjer det med singelen «Herrens hus», med tekst signert vokalist og gitarist Svein Kaspersen. Egentlig var «Herrens hus» arbeidstittelen på «Kjøter», bandets siste album på Tylden i 2009, men låten  passet liksom ikke inn i helheten, og har derfor blitt liggende  på hylla i alle disse årene.

Nå er «Herrens hus» nyrestaurert og pusset opp i studio i Salangen, og det er bassist Ronald Alertsen som har hatt fingrene på knottene. Låten er en gitar-drevet, riff-fylt affære, tøff og energisk i velkjent Blått & Rått-stil — med et lydbilde som tidvis minner om den legendariske skotske rockegruppa Big Country. Historien som Kaspersen forteller i låten er også av godt kaliber, litt Twin Peaks-aktig underfundig og med humoristisk snert. «Herrens hus» lover godt for det kommende albumet som Blått & Rått holder på å snekre sammen. I mellomtiden kan bandet oppleves live både på Pinne hjemme på Finnsnes og på Rorbua i Tromsø — herre verden, det er bare å glede seg!

Si din mening: Du er hjertelig velkommen til å kommentere denne artikkelen (stengt mellom midnatt og kl. 06:00). Du må være innlogget på Facebook for å kunne kommentere. Upassende og injurierende innlegg vil bli slettet! Hele debatter kan også bli fjernet uten forvarsel.

Varsle om upassende innlegg her

Følg Folkebladet på Facebook