En av disse fansene er Maria Holm Simonsen, som også anmeldte filmen «Prometheus», en slags forløper til «Alien: Covenant», som har premiere førstkommende fredag 19. mai. Hun har selvsagt også sett den første filmen i serien, «Alien - Den 8. passasjeren» fra 1979, som ble Scotts gjennombrudd som filmskaper.

Folkebladet-TV: Se filmtrailer til «Alien: Covenant»

– Jeg har stor sans både for Alien-filmene og Ridely Scott som regissør. Han begynner jo å bli bra voksen nå, men jeg håper at han klarer å lage flere filmer, sier Mari Holm Simonsen, som har mye mer greie på denne tematikken enn undertegnede.

En oppfølger på «Alien: Covenant» kan heller ikke utelukkes, da filmen slutter på en måte som muliggjør akkurat det. Altså ikke akkurat lykkelig.

Her er Reidar Ingebrigtsens anmeldelse:

TI ÅR ETTER den mislykkede ekspedisjonen med romskipet «Prometheus» oppdager besetningen om bord på «Covenant» en ukjent planet i verdensrommet. Det blir besluttet å sende ut et mindre landingsfartøy for å se nærmere på planeten, som i første omgang fremstår som en fredet plett i universet. Det er også spor etter det man tror må være mennesker, og etter hvert dukker den eneste overlevende fra «Prometheus»-ekspedisjonen, humanioden David opp.

RIDLEY SCOTT HAR et uttrykk som av og til nærmer seg det surrealistiske, sakteflytende bilder som brytes opp av spenningstopper. Ekspedisjonsmedlemmene har havnet i fiendeland, der hovedtrusselen er en form for organisme som angriper uten varsel. Skal man få et utbytte av «Alien: Covenant» som spenningsfilm bør man tro på skapninger som av og til nærmer seg Disney-figurer. Klarer man ikke det bør man ikke gå og se denne filmen.

DET ER HER undertegnede sliter en del. Det er ganske enkelt ikke mulig å hoppe i stolen når en film blir såpass forutsigbar som dette, selv om Scott gjør sitt beste med å snu opp ned på fiendebildet helt til siste slutt. I en til tider pompøs historie frisker det litt opp når Katherine Waterson i rollen som kvinnen som vokser med oppgaven lirer av seg noen lite smigrende beskrivelser av fienden som mot det meste av odds er kommet om bord i moderskipet. En del spørsmål blir besvart i «Alien: Covenant», så kanskje er det like greit ar Ridley Scott setter sluttstrek her.