EMCEE, INNEHAVEREN AV The Kit Kat Klub i Berlin, selger

tilfredsstillelse. Både åndelige og seksuelle. Da begjær er en fornybar tilstand er ordretilgangen sikret for all framtid for nattklubbinnehaveren, som kan tilby et rikholdig sortiment der både kvinnelige og mannlige dansere er til salgs.

HANDLINGEN I MUSIKALEN «Cabarét» er sikkert så velkjent for de fleste at det ikke er nødvendig å beskrive så mye av den her. I korte trekk handler det om den amerikanske forfatteren Clifford Bradshaw, som kommer til Berlin for å skrive en roman. Her treffer han nattklubbdanserinnen Sally Bowles, som han motvillig trekkes mot. Bakteppet er nazismens fremvekst i Tyskland, en politisk bevegelse som etterhvert får en betydelig innflytelse i livet til noen av karakterene i historien. Blant annet forpurrer den et planlagt samliv mellom den jødiske kjøpmannen Herr Schultz og husvertinnen Frãulein Schneider.

DET MEST INTERESSANTE i denne omgangen er hvordan Nordland Teater har valgt å tilnærme seg en historie som er blitt formidlet fra scenen utallige ganger før. Da er det nærliggende å fokusere på hvordan Hans Marius Hoff Mitt tolker nattklubbeieren og konferansieren Emcee, en person som i utgangspunktet er en kynisk kremmer som selger alt fra sceneunderholdning, drinker og sex. Mittet har fått frie hender til å utforme rollekarakteren som han selv vil. Resultatet er blitt ganske Kompleks, der Emcee i Mittets tolkning i stor grad like mye fremstår som en slags allestedsnærværende ånd eller fantom som et menneske. Han blir en slags forteller som dukker opp og gir historien et kraftig dytt fremover når den blir for stillestående. Mittet har store kvaliteter både som skuespiller, sanger og danser, og veksler uanstrengt mellom å snakke tysk og kav nordnorsk.

SCENOGRAFIEN ER EN viktig del av teateropplevelsen, og her har Nordland Teater valgt en trappetrinnløsning. Med det oppnår man først og fremst to ting. For det første at det gir en illusjon om at orkesteret bakerst på scenen befinner seg i en orkestergrav, og at Mittet kan skride ned trappa fra det høyeste når han henvender seg direkte til publikum. Ellers gir de mange lampene som er plassert rundt scenen akkurat den rette cabaret- og nattklubbstemningen. «Cabarét» er ikke den musikalen som kan skilte med de fineste låtene, men den mest kjente av dem, «Life is a Cabaret», eller bare «Cabaret», svinger fortsatt bra.

ER NORDLAND Teaters oppsetning av «Cabarét» så sterk at den klarer å sjokkere? Jeg ble ikke sjokkert, men grunnen til det kan rett og slett være at jeg hadde en lang arbeidsdag på tampen av arbeidsuka bak meg. Riktignok er konferansier Emecee mer intim mot sine ansatte enn en arbeidsgiver strengt tatt bør være, og en del heftige omfavnelser mellom dansere og gjester levner lite tvil om at det er hormoner i sving. Ser man hele musikalen under ett er den ikke helt blottet for dødpunkter. Blant annet klarer ikke det dramatiske kjærlighetsforholdet mellom forfatter og danser å engasjere. Det er noe som ikke stemmer helt med kjemien her. Nei, det er nok innsatsen til Hans Marius Hoff Mittet som er avgjørende for at det likevel til slutt ender opp med fem prikker på terningen.

APPLAUS: Skuerspillerensemblet mottar langvarig og stående applaus etter forestillingen. Foto: Reidar Ingebrigtsen