KONSEPTET MED Å blande nasjonale artister med dyktige lokale aktører har vært gjort i flere sammenhenger, og ser ut til å fungere godt rent publikumsmessig på Finnsnes. Laget som entret scenen i Kulturhuset på Finnsnes var håndplukket av Kjell Rydning, og er i stor grad hans oppfatning om hva som må til for å skape god underholdning. Det importerte innslaget denne gangen var velkjente Travellin´ Strawberries, som tydeligvis hadde fått med seg Finnsnes´ utsatte rolle som mobbeoffer etter at bystatusen var et faktum, og ga full pinne med dette lokale poenget.

Se video: Full trøkk i Kulturhuset

GJESTEARTISTENE fra Sør-Trønelag leverte varene akkurat som forventet, blant annet ved å invitere noen i utganspunktet litt motvillige dansere fra salen til et lite kurs i støvveldansen fra «The Julekalender», mens de som bandet Difference trollbandt publikum med sin egen nydelige låt «Tree of love», samt et lite knippe låter av Beatles som tåler et gjenhør.

BLANT JUBILANTENS lokale favoritter finner man bandet Ourland, der Kjell Rydning selv trakterte instrumentet bassgitar «i gamle dager». I jubileumsshowet hadde man børstet støv av låten «I Put a Spell on You», som ble servert akkurat slik den skal, fremført av den evigunge vokalisten Steinar Johansen. Rydning hadde i anledning jubileet og showet et ønske om å høre Gudrun Falch fremføre den tekniske krevende gospellåten «I Thought Of You and Said A Little Prayer». Det gjorde hun så overbevisende at hun fikk kveldens lengste applaus. Applausen ville heller ikke noen ende ta etter brødrene Tore og Raymond Linds tolkning av en Shadows-låt. Tore kan det med å spille gitar, og spør om Raymond kan behandle trommestikkene!

HÅNDPLUKKET I anledning jubileet var også de to unge og lovende vokaltalentene Kine Hansen fra Medby og Stine Jakobsen fra Vangsvik. Førstnevnte gjorde en egen låt, mens Vangsvik-jenta fremførte låten «Love Runs Out» med sedvanlig trøkk og sceneutfoldelse. Tar vi med Odd og Geir Fredriksens duo- og bandinnsats og Randor Nordnes´ forrykende Elvistolkninger skulle listen over de musikalske innslagene være komplett.

NÅR EN GAMMEL revytraver som Kjell Rydning steller i stans jubileumsshow er det selvsagt sterke innslag av humor. Nevnes må Ulf Fredriksen dramatiske opplevelser i Tromsø, da julematen på et seminar plutselig ville skifte tilholdssted midt i gatebildet, og Sollyrevyens to bidrag om kjøreopplæring og kunsten å fortelle en morsom historie. I denne avdelingen bidrog også Kjell Rydning sterkt med en ny karakter som han kaller for «Senjaværingen», som hadde det med å avbryte programleder Tore Skoglund i tid og utide. Jubilanten avsluttet også selv showet med å fremføre låten «Just a Gigolo», som har en tekst som står i sterkt kontrast til måten han selv blir oppfattet på. Ifølge informerte kilder i showet er Kjell Rydningen en likanes kar både som sjef og medmenneske.

Anmeldt av Reidar Ingebrigtsen

TRØKK: Stine jakobsen fremfører låten «Love Runs Out». Foto: Reidar Ingebrigtsen
SAMLET: Alle som medvirket samlet på ett brett når de nottar stående og langvarig applaus etter forestillingen. Foto: Reidar Ingebrigtsen