At vi har et så rikholdig kulturliv, skyldes ikke minst ungdommene og arrangørene rundt Ung Kultur Møtes. Det er en stor scene de begir seg ut på, alle deltagerne i UKM. Det er sceniske innslag med opera og klassisk pianospill, teaterinnslag, ballader og metal, duetter og solosang. De som opptrer, akkompagnerer seg selv og skriver egne tekster, stiller ut tegninger, akvaraller og malerier og kunsthåndverk. Og ikke minst: De kommer tilbake. Mange profesjonelle artister har bakgrunn fra nettopp disse scenene.
Mottok Barn- og unges kulturpris - les saken her.
Samlingspunkt
Antall kormedlemmer i Troms viser godt hvor rotfestet sangtradisjonen er. I april inviterte Gisundkoret til gospel det svingte av. Måneden etter hadde Finnsnes korforening vårkonsert på hurtigbåtterminalen med forventning om kommende varme og sommer. De sang med Gisundet ett steg bak korbenkene, med maisol gnistrende i de store glassrutene og måkene i flukt over godværskrusningene.
I nabokommunen feiret Sørreisa mannskor 80-årsjubileum med konserter på vår- og høstparten og delte broderlig scene med Kor Flott. Jubileer var det flere av i kommunen: Kulturhuset var 25 år, og første arrangement var myldrekonserten. Variert underholdning med kor og korps, band og trekkspillklubb, vokalgrupper og solister, alle som viste hvordan kulturhuset i et kvart århundre har vært et naturlig samlingspunkt.
Dokumentar
Vegard Higraff hadde Sørreisa som hjemplass i ungdomsårene. I 2017 ga han ut historien om Statens Filmkontroll. Sensurert ble en solid utgivelse, både for filmentusiaster og for faglig orienterte lesere. Kan hende er historikken en påminnelse om at vi har liten grunn til å godte oss over de avgjørelser som ble tatt. Kanskje aller minst i dag, hvor klassisk litteratur står i fare for å bli redigert og utgitt med trigger warning.
Og for å følge tematikken: Den klassiske komedien som samfunnssatire har sin arvtager i bygderevyen, godt befestet på scenene i de mange grendehus. Unglynrevyen og Nerbygda revylag er to av dem som år etter år presenterer aktuelle tema med egen vri. Ikke alt er like alvorlig ment. Men som i all god bygderevy finnes det også et alvor bak humoren.
Den viktige stemmen
Kulturarenaene skapes der folket samles. Det gjelder like mye for Kulturlåven til Sverre Hågbo på Moen som for Fjellkysten i Lavangen. Sistnevnte arrangerte trekspilltreff i juni. Et sted med mer musikalsk glede skulle du lete lenge etter den helgen.
En internasjonal scene som bokstavelig talt er godt plantet i nordnorsk kontekst, er Kråkeslottet på Bøvær. Festivalen bekreftet ytterligere hvor viktig Kråkeslottet er som arena for kulturformidling. Ikke minst fordi det er en møteplass mellom det lokale, det nasjonale og det globale. Abazar Hamid fra Sudan sang om frihet, men måtte selv forlate hjemlandet. Sørsamiske Marja Mortensson joiket minnegave, og det var lett å tolke både påminnelse og plikt til å huske inn i tittelen. I Marthe Valle er visesangeren og artisten også en samfunnskommentator. Som sykepleier i flyktningeleirene er hun et tidsvitne, som kunstner formidler hun brutalitet, men også håp med en poetisk varhet det er umulig å ikke bli berørt av.
Mangfold
Å oppsummere et rikt kulturår på to sider er en umulig oppgave.
Men selv et enkelt tverrsnitt viser hvor viktig kulturen er som samfunnsfaktor, langt utover det som blott er underholdningsverdi.