– Dette er min form for senjareklame

Brynjulf Edvardsen er klar med sin tolvte kalender med motiver fra Senja, som han tror kan være god reklame for eventyrøya.

Januar: Januarbildet er tatt på Grønvikleira på Senja, et sted fotografen tror kan være ukjent for ganske mange.Foto: Brynjulf Edvardsen

Utgiver: Brynjulf Edvardsen fra Gibostad med sin kalender for 2018. Han håper at kalenderen kan få flere til å oppsøke steder på Senja som få besøker eller vet hvor er.Foto: Reidar Ingebrigtsen

kultur

Gibostadværingen har også denne gangen gjort som han alltid gjør når motivene til Senjakalenderen skal knipses.

– Jeg tar alltid tre bilder fra hver av de fire kommunene på Senja. Bildene er knipset i de månedene de skal illustrere, noe annet ville være å jukse, understreker Brynjulf Edvardsen.

– Har alltid med kameraet

– Jeg har alltid kameraet med meg både når jeg er ute og kjører eller går i marka på Senja. Og man finner alltid et motiv eller flere på slike turer.

Edvardsen legger vekt på å knipse bilder på steder som han mener ikke så mange vet hvor ligger eller vanligvis besøker.

– Tar vi for eksempel januarbildet, så er det tatt på Grønvikleira, et sted som jeg tror ikke så veldig mange vet hvor er. Jeg er ikke så sikker på at alle vet hvor Storbunkevatnet ligger heller, som er septembermotivet i kalenderen.

- Endre opplegget

Senjakalenderen har et flytende opplag, det vil si at det kan trykkes opp nye eksempler etter behov.

– Å gi ut Senjakalenderen er min måte å drive litt reklame for eventyrøya på. Mitt håp er at folk som et bilde fra et sted på øya de ikke kjenner til å ikke har vært skal få lyst til å dra dit. Og slike steder er det ganske mange av på Senja, påpeker Edvardsen.

Noen av de faste kundene til kalenderutgiveren bor andre steder i landet. Disse har edvardsen stående ordre om å sende et eksemplar i posten til.

– Når kommunestrukturen blir forandret må jeg jo endre en del på opplegget. Da kan jeg ikke ta tre bilder fra fire kommuner som ikke eksisterer lenger, påpeker Edvardsen.