Høsten er en travel tid i årshjulet til en heltidskunstner. Den 4. november er det julemesse på Stalheim i Brøstadbotn, og denne helgen er det Kunst- og håndverksmessa i Sørreisa. Men et stort løft er blitt gjort denne sommeren: På Elvevoll er atelieret blitt nøyaktig dobbelt så stort. Lørdag 18. november inviterer Synnøve alle som har lyst, til å komme og se hvordan det er i Galleri Nupen.

– Her blir alle bydd på kaffe, Kunstkalenderen 2018 vil være til salgs, og trenger du tips, pensel eller tegnesaker, er vi gjerne behjelpelige. Jeg ønsker at atelieret kan være et sted å møtes, smiler Synnøve.

Kongebilde

Opprinnelig er hun fra Ørsta og har kunstutdannelsen fra Ålesund kunstskole og Grafikskolan i Stockholm. I 2001 mottok hun Norsk Kulturråds debutantstipend. Gjennom ektemannen André ble det familiær tilknytning til Dyrøy, og i 2004 flyttet de nordover. I dag arbeider hun på kulturskolen i Dyrøy og i Lenvik, i tillegg til sitt eget virke som billed- og tekstilkunstner. Bak huset står annekset hvor Synnøve har atelieret. Fra vinduet har hun utsikt rett inn i bjørkeskogen. Likevel er ikke landskap noe motiv hos Synnøve. Det eneste måtte være det indre, menneskelige landskapet, mener hun selv. I hjørnet står ett av konge-trykkene; bildet hun ga til Slottet i anledning kongeparets åttiårsdag. Dronning Sonja hadde fått en stall i gave av kongen. I den restaurerte bygningen vises ulike utstillinger av kunst og gjenstander fra De kongelige samlinger. NRK fjernsyn var med dronningen da kunststallen ble vist frem f'or første gang. Ett av bildene dronningen og reporteren passerte på sin omvisning, var nettopp Synnøves trykk av Harald.

– Her er popart-versjonen av kongen, sa reporteren og pekte på Synnøves trykk, der folkekongen stråler i et eneste stort, fargerikt smil.

– Det ser det ut til, lo dronning Sonja.

– Veldig morsomt, føyde hun til.

Programmet ble vist første gang på NRK1 i juli denne sommeren. Og bildet var blitt til på Galleri Nupen. Synnøve smiler over å se klippet igjen på NRKs nettsider. En kommentar fra en kongelig jubilant varmer. Men i den vanlige arbeidshverdagen betyr det mer at det er mulig å gå rundt i atelieret uten å slå knærme borti noe. Synnøve har delt arbeidssonene i to, der ene delen har fått nytt og stort arbeidsbord. Synnøves kunstkurs, både for voksne og barn, er populære, og her i atelieret er det rom for å samle åtte voksne til kunstkvelder uten at det blir trangt. I andre delen av atelieret er trykkpressa kommet på plass, den hun kjøpte for studielånet sitt. Som kunstner har du en lang arbeidsdag, som aldri er over klokken fire om ettermiddagen. Kreativiteten skal holde skapelsesprosessen i gang, du skal utøve et håndverk – og du skal selge. I tillegg skal du administrere alt av søknader og svarfrister, regnskap og deltagelse på utstillinger og arrangement. Det er en egen arbeidsdag i arbeidsdagen. Synnøve skulle gjerne ha sett at det fantes flere støtteordninger i kommunene for kunstnere.

– Jeg er så takknemlig for støtten jeg fikk av Sparebanksiftelsen til utbygging og tilrettelegging for kurs. Nå blir det lettare å holde kurs her, og nå når pressa er på plass og en ny, høy arbeidsbenk, blir det fint å tilby et skikkelig grafikkverksted til interesserte, sier hun.

Treskjæring

Hun viser frem hvordan glassplata på benken er til olje-trykkfargen. Ved bruk av sparkel strykes fargen utover med en gummivalse.

– En valse for hver farge. Her er det viktig med tykt papir. Det er så supertrist når tynt papir blir skrukkete i trykkingen, sier hun.

Arbeider du med tresnitt, er det ikke nok bare å kunne tegne eller male. Du må være treskjærer i tillegg. Synnøve viser frem de tre platene som til sammen utgjør portrettet av kongen. I Stockholm lærte hun japansk tresnitt. Slike tresnitt trykkes på rosa bomullspapir eller hvitt rispapir. Det gir en egen struktur og overflate til bildene. Treplatene blir malt med pensel og deretter trykket over til et fuktet papir ved hjelp av en bambusdabb. En av fordelene med japansk tresnitt er at det tørker raskt og fysisk er et lettere arbeid enn når man trykker i presse. Det todimensjonale portrettet har tredimensjonalt opphav. Synnøve begynner med skissen. Deretter legges første, nye og helt urørte treplate til utskjæring. Akkurat nå arbeider hun på en ny serie tresnitt, som skal trykkes både med den japanske trykkemetoden hun er så glad i, og på den mer tradisjonelle måten i presse. Hun gleder seg til å se forskjellen.

– Jeg arbeider også med å få til samarbeid med turistnæringa i Troms, der jeg tilbyr kunstkurs som del av et opplegg, der andre innenfor turisme tilbyr mat, overnatting og andre aktiviteter. Kunstkurs under nordlys eller midnattsol. Det kan være en attraktiv vei å gå!

Kreativitet i skolen

Men Synnøve er særlig glad i å undervise for de yngste kunstutøverne. I dag har hun timer ved kulturskolen i Lenvik og Dyrøy. Herlige barn og unge som gir så mye tilbake, smiler hun. Nå i november skal hun ha kurs for revmatikerbarn i Tromsø.

– Og kunst i skolen er så viktig. Barna lærer en kreativitet som har overføringsverdi på andre felt, ikke bare i andre skolefag, men også ellers i livet. Det er ren problemløsning.

treplater: Synnøve viser frem bakgrunnen for kongebildet. Foto: Arne Ivar Hanssen
presse: Etter at atelieret er blitt påbygd, er det endelig plass til trykkpressa, den Synnøve kjøpte for studielånet da hun begynte utdannelsen. Foto: Arne Ivar Hanssen