Det sier skuespiller Ketil Høegh, som medvirker i Hålogaland Teaters oppsetning av «Sønnen». Det er skrevet av Jon Fosse, som beskrives som Norges største samtidsdramatiker.

– Improviserer ikke

– Jeg har holdt på med dette i 30 år, men aldri gjort en forestilling av Jon Fosse før. Man improviserer ikke når man formidler denne dramatikeren. Han har en streng form, og hvert ord har en spesiell betydning. Å gå inn i denne materien var utrolig komplisert, men også utrolig artig. Jeg pugget manus og replikker helt til jeg så mannen med ljåen, forteller Ketil Høegh, som ikke tror dette vil være første og siste gang HT setter opp et drama av Jon Fosse.

– Alle fire av oss som medvirker på scenen er enig om at vi gjerne vi bryne oss på denne dramatikeren igjen. Han er jo like stor i utlandet som her hjemme.

– Dere som medvirker blir beskrevet som de beste skuespillerne HT kan oppdrive.

– Akkurat det får andre uttale seg om, men jeg må si at det har vært en stor fordel å jobbe med så erfarne kollegaer med en så vanskelig materie som dette. Vi har alle følt gleden ved å gi liv til et drama av Jon Fosse, men enkel er han ikke.

Nordnorsk gjenklang

Det er som vanlig Ragnar Olsen, opprinnelig fra Finnsnes, som har oversatt dramaet til nordnorsk språkdrakt.

– Ragnar Olsen var i dialog med Jon Fosse da han oversatte det. Han endte opp med å gi det en senjadialekt, men allerede før det var oversatt oppleverman at teksten har en nordnorsk gjenklang, og er veldig gjenkjennelig for oss som bor i Nord-Norge.

– Pleier Ragnar Olsen å snakke med dramatikerne han oversetter?

– I hvert fall hvis det er dramatikere som er nålevende som Fosse, men det er det jo ikke alle som er.

– Tar denne historien for seg det man kan kalle bygdeoriginaler?

– Jeg vil ikke bruke ordet bygdeoriginaler, som er et negativt ladet ord. Det handler om mennesker, og det som ensomheten gjør med oss når vi bor i en liten bygd der det nesten ikke er andre mennesker. På turneer har vi passert slike steder, og jeg har ofte tenkt på hvordan det er.

Alvor og dybde

– «Sønnen» høres ut til å være et alvorlig og litt dystert drama?

– Det har alvor og dybde og alt det der, men samtidig synes jeg at det også er ting man kan le av i denne historien, noe publikum også gjør. Vi som står på scenen liker at folk som sitter i salen gir lyd fra seg, og en god latter er alltid en god tilbakemelding. Selv om man ikke gjør en komedie.

«Sønnen» har allerede duret og gått med flere forestillinger på Scene Vest på HT i Tromsø, som Høegh kan opplyse er godt besøkt.

Livserfaring

– Dette er vel ikke en forestilling som egner seg for barn?

– Vi har hatt skoleklasser fra de øverste trinnene på ungdomsskolen på forestillingen, og det virker som om de har hatt utbytte av å se den. Men det er klart at det hjelper på forståelsen å ha litt livserfaring når man ser slike forestillinger som dette.

– Du og HT har opptrådt i Kulturhuset på Finnsnes før. Hvordan er det å opptre der?

– Det er alltid fint å komme tilbake til Finnsnes. De har et utmerket kulturhus, og publikummet der er veldig hyggelig. Det kan variere en del på publikumsoppmøtet der, men det er jo noe man bare må ta som det kommer.

«Sønnen» er satt opp i Kulturhuset på Finnsnes tirsdag 14. november, som er det eneste stedet i Midt-Troms som får besøk av HT med det.

Jørn Fuller-Gee, Guri Johnson, Ketil Høegh og Kristian Fr. Figenschow er skuespillerne på scenen i «Sønnen». Foto: Ronald Johansen / iTromsø
Ketil Høegh takker for applausen etter å ha gjort monologen «Det fineste i livet” i Kulturhuset på Finnsnes i fjor høst. Foto: Reidar Ingebrigtsen