American Car Club Målselv inviterte lørdag alt av Amcars, veteranbiler, hobbybiler og motorsykler til høstmønstring og Swap Meet på Heimlymyra. Og det var adskillige som stilte, kanskje mest av veteranbiler og hobbybiler. Motorsyklene var det ikke så mange av.

Amcar

Klubbens leder, Marita Johnsen er klubbens første kvinnelige leder.

- Jeg er fascinert av Amcar først og fremst fordi jeg liker store biler og biler med en masse motorlyd og der er amerikanske biler midt i blinken. Særlig eldre biler har sjel og sjarm. Og så er det et meget hyggelig sosialt miljø i klubben. På sommeren har vi krusinger et par ganger i måneden og da er det mellom 10 og 20 biler som stiller opp. Hvor vi skal dra, bestemmer vi der og da. Og det er ikke bare en tur, det er en sosial happening, hvor mange har med hele familie, forteller en engasjert klubbleder. Selv stilte hun med en Chevrolet Stepside 54 modell og en Chevrolet Starcraft 89 modell. Samboeren stilte med en Chevrolet Camaro 77 modell. I tillegg har familien to biler til, nemlig en Chevrolet Starcraft 1995 modell og en Rambler American 1965 modell.

Trekkplaster

Stenly Jensen hadde en av de bilene mange stoppet opp og beundret, nemlig en 1957 modell av Chevrolet Bel Air.

- Den kom til Norge fra Florida i 1987 og jeg kjøpte den i 2003. Jeg har hatt mye å styre med, så den har stått lagra i mange år. Men nå hadde min sønn lyst å ta en tur med den og da var denne mønstringen et godt påskudd til å ta seg fri fra husrenovering i Skatvika, sier han smilende.

Ivar Hansen stiller også med en Chevrolet, nemlig en1979 modell Camaro.

- Jeg har hatt den siden 2008 og har gjort en del med den. Jeg har blant annet lakka den og bytta motor, felger og dekk. Jeg trives veldig godt i Amcar klubben, det er et godt miljø og du treffer mange likesinnede. Det kan til tider være komplisert å få tak i deler til så gamle biler og da er det fint å tilhøre et miljø med mange kontakter.

Grunnen til at jeg har en slik bil er i hovedsaken lyden av motoren. Jeg får rett og slett gåsehud på kroppen når jeg hører den, sier han.

Heinkel

Men det var ikke bare store biler, der var faktisk også en av de minste, en Heinkel Kabine B-150. Den ble laget i Tyskland mellom 1956 og 1958, i Irland 1958 – 60 og i England 1961-64. Etter sigende skulle det være plass til to voksne og to barn i den, men de barna kunne umulig være eldre enn to – tre år.

Klubben hadde også en konkurranse om de fineste bilene og vinnerne fikk en pokal. I klassen Am car ble det ikke uventet Stenly Jensens Chevrolet Bel air den ene vinneren. Den andre var Svein Richard Albrigsens Chevrolet Duramax. Klassen Peoples choice: Frode Olsens Chevrolet Camaro 1967 og Bjørn Taraldsens Caddilac Eldorado. Veteran: Tom Hansens Volvo Amazon. Van/sov/picup: Bjørn Pedersens Chevrolet G 20 van 1978. Europeer/japse: Karoline Hansens Lada.

Det var mange som stoppa opp og beundret Stenly Jensens Chevrolet Bel Air.
Marita Johnsen har valgt å la sin Chevrolet Stepside 1954 modell forbli preget av tidens tann. Foto: Birger Caspersen
Bjørn Pedersen fikk overrakt premie av Marita Jensen for sin Chevrolet G 20. Foto: Birger Caspersen
Tom Hansen stilte med en Volvo Amazon Foto: Birger Caspersen
Ivar Hansen får gåsehud motorlyden til sin Chevrolet. Foto: Birger Caspersen
Denne Heinkel Kabine B-150 skal etter sigende ha plass til to voksne og to barn. De barna må sannelig være små! Foto: Birger Caspersen