Konserten har premiere i Harstad kulturhus onsdag 20. september, deretter begynner turneen i Midt-Troms: Torsdag 21. september er ensemblet på Mellembygd samfunnshus på Rundhaugen; fredag besøkes Nordavindshagen i Brøstadbotn, mens rundreisen avsluttes lørdag på samfunnshuset i Vangsvik. Med et repertoar hentet fra europeisk barokk, norske kirketoner og tradisjonell norsk og svensk musikk er prosjekttittelen FolkBarokk i stor grad selvforklarende.

– Her er alle landsdelsmusikerne i Troms samlet i vårt første fellesprosjekt på lang tid. Det er lenge siden det har vært et lignende samarbeid med folkemusikerne, så dette er høstens storsatsing, smiler Knut Erik Sundquist.

Røtter

Om det er et samarbeid publikum får dobbel glede av, er det også gjensidig spilleglede mellom musikere som sjelden spiller sammen. Det sammensatte ensemblet består av Ann-Sofie Godø, Runa Bergsmo, Erika Toth, Håvard Lund, Knut Erik Sundquist, Bendik Lund Haanshus, Lena Jinnegren og Ragnhild Furebotten fra landsdelsmusikerne og Arnfinn Bergrabb som perkusjonist.

– I et slikt konsept med folkemusikk og klassisk går vi tilbake til røttene, ser hva som henger sammen og hva vi kan finne ut av de forskjellige musikkstilene, forteller Lena Jinnegren i Fotefar.

Solister

At klassisk skolerte musikere tolker folkemusikk, er ikke uvanlig. Det er imidlertid ikke så ofte at folkemusikere tolker Purcell. Da stiller du kanskje både med en annen spontanitet og intuitiv melodiforståelse. Med et par unntak tolkes alt av materialet i fellesskap av det sammensatte musikerensemblet. Da bygges det musikalske uttrykket ikke bare på hva de som gruppe utgjør, men også på hva de individuelt gjør som solister. På spillelisten står både en av melodiene til Petter Dass’ «Herre Gud, ditt dyre navn og ære», britiske Purcell og det som Knut Erik Sundquist karakteriserer som Fotefar-klassikere.

– Det som også er morsomt med denne konserten, er at vi har med flere satser fra verket Snødronningen, som Timo Alakotila skrev for Ragnhild Furebotten, forteller Jinnegren.