RONNY Skogstad hadde funnet en ny lidenskap i revyens siste sangnummer: Hverken en levende kjæreste eller en middag med levende lys kan konkurrere med den virtuelle virkeligheten Pokémon Go byr på.

TEKSTEN ER morsom, låten er fengende, og samfunnskommentaren er vittig. I en annen musikalsk sjanger er sangen som de triste klovnene har fremført litt tidligere i forestillingen, der de beklager seg over at alle nå er redde for dem – og at de ikke lenger har noe annet alternativ enn å kle seg ut.

ALLE SKJØNNER at disse to tekstene er blitt til tidligere på høsten, da både Pokémon Go og horror-klovnene figurerte i alle medier. Med mindre man velger å tolke ordet «revy» helt bokstavelig, ville neppe noen ha valgt å lage et revyinnslag av klovneproblematikken til en tidsaktuell revy av i dag. Likevel føles ingen av sketsjene utdaterte. Begge sangene fungerer – fordi tekstene har fått gode sluttpoeng. Og det vises at revygruppa har arbeidet med å få frem de gode poengene.

HALVANNEN time går raskt når stigningen i programmet er så god som den er i «Kjøre på rødt». Revyen har ingen klassisk konferansier, og mellominnslagene er løst på et litt annet vis enn tidligere. På scenekanten gjentas en sketsj tre-fire ganger: En reporter gjør en enquête utenfor Rema 1000. Det begynte med Mack-øl, men stadig nye nordnorske merkevarer skal forsvinne fra butikken. Til sist blir også nordlyset borte. Vil du se midnattsola, må du gå til butikken 25 meter lengre bort. Folk i krigsrammede områder andre steder i verden aner ikke hvor godt de har det, sier den som intervjues til slutt.

SAMFUNNSKOMMENTARER har alltid vært et element i Unglyn sine revyer, men årets utgave var spesiell, både fordi kommentarene var mange og fordi de var satt inn i et system. En revytradisjon som strekker seg tre tiår tilbake, og en årlig revy med fullsatt sal hvert år forplikter like mye som den er et samlingspunkt for bygda. En god revy skal tørre å være nedpå. Den skal ha rom for den rolige låten, som både senker tempoet og ivaretar dynamikken i fremføringen. En god revy skal dessuten tørre å ha brodd. Resultatet er en revy som utfordrer, og hvor kommentarene kan tillate seg å være kvassere i kantene fordi skytset rettes kollektivt.

DET GJØR EN revy morsommere, mer interessant og faktisk enda mer aktuell.

Anmeldt av Arne Ivar Hanssen

Anette Salvesen på trening. Foto: Arne Ivar Hanssen
Merete Bondestad (i midten) stusser litt over hvor Jostein Jenssen og Siv Langaune har valgt å arrangere dugnaden. Foto: Arne Ivar Hanssen