SØRREISA: Roy-Frode Løvland har stått på mange ulike scener, men det er første gang han entrer scenen i storstua i Oslo.

– Vi gikk litt rundt på taket der under et besøk i Oslo, men jeg har aldri vært inne i operaen, forteller Løvland.

Denne gangen skal han verken spille eller synge. Derimot skal han snakke. Om Arvid Hanssen.

– Da det ble klart at artisten Anneli Drecker, som har laget musikk til noen av diktene til Arvid Hanssen som jeg har oversatt til engelsk, skulle opptre sammen med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester med «Rocks & Straws», inviterte hun meg med på dette, noe jeg synes er veldig godt gjort av henne. Jeg gleder meg.

Bakgrunn

– Hva skal du gjøre i denne konserten?

– Jeg skal fortelle om bakgrunnen til dette prosjektet. Det vil blant annet si at jeg skal snakke om Arvid Hanssen og diktningen hans. På den måten får publikum vite hva det dreier seg om, at det ikke bare er låter med engelsk tekst som blir fremført.

– Hvor godt tror du Arvid Hanssen er kjent i Oslo i dag?

– Jeg har ikke akkurat forsket på det, men det han skrev ble også omtalt og vurdert av riksdekkende presse. Det utmerkede arbeidet med å komponere musikk til og spille inn albumet «Rocks and Straw» er også kommentert og vurdert av nasjonale medier. Det er Anneli Dreckers arbeid og innsats som gjør at dette nå fremføres i Den Norske Opera. At pianist og komponist Sindre Hotvedt, som Anneline Drecker lenge har samarbeid med, har arrangert dette for strykere tror jeg også har noe å si. På den måten passer det å fremføres på en operascene.

Godt forberedt

Roy-Frode Løvland skal gi sin orientering i begynnelsen av konserten.

– Har du litt nerver for å stå opp på en så stor scene?

– Nei, det kan jeg ikke si, selv om jeg føler litt sitrende spenning. På alle jobber man gjør må man stille godt forberedt. Når det er gjort føler jeg meg ganske trygg på det jeg skal gjøre. At det blir veldig spesielt og veldig stort er klart, men moro blir det.