SENJAHOPEN: Knut Fjørtoft har bodd og arbeidet i Senjahopen i fire og et halvt år. I utgangspunktet var planen å bygge et uthus på eiendommen han kjøpte der.

– Men så kom jeg til å tenke på at jeg heller skulle bygge mitt eget galleri, og slik ble det. Det er nå ferdig og har en grunnflate på 30 kvadratmeter. Det er ikke noe palass, men stort nok for meg, påpeker gallerieiren.

Hvis navnet hans høres kjent ut er det fordi Knut Fjørtoft er sønn av den nå avdøde journalisten, forfatteren og filmprodusenten Kjell Fjørtoft, som i perioder bodde på øya Hekkingen.

Fjelltopp

– Galleriet har fått navn etter det kjente fjellet Segla i Fjordgård. Jeg flyttet hit fra Tromsø, der jeg hadde atelier ved Troms Fylkeskultursenter. Når jeg har jeg bygget dette galleriet så er det for for å presentere grafikken min. Men jeg lager også skulpturer, som det er en serie av rundt galleriet., forklarer Knut Fjørtoft.

Knut Fjørtoft er utdannet i billedkunst, grafikk, skulptur og utsmykking ved Kunstakademiet i Bergen og trondheim, men steller nå mest med grafiske arbeider. Knut Fjørtoft har utført flere store utsmykkningsarbeider. Blant annet i Grønnåsen kirke i Tromsø og Steinhaven utenfor ENI-bygget i Hammerfest. Han er innkjøpt blant annet av Norsk kulturråd og Nordnorsk kunstmuseum og har hatt speratutstillinger flere steder i landet.

Struktur

I utgangspunktet vil Galleri Segla være åpen mellom klokken 12.00 og 17.00, men åpner også for grupper som ønsker å besøke galleriet utenom åpningstiden. Knut Fjørtofthar også innledet et samarbeid med Midt-Troms Museum, Art Senja, Kråkeslottet, Arti Juli, Senjatrollet, Mefjord Brygge, Senjakroa og Hamn i Senja.

– Hvordan vil du beskrive uttrykket ditt. Er det figurativt eller abstrakt, eller alt som ligger i mellom disse ytterpunktene?

– Det er ikke så lett å si. Jeg er blant annet veldig opptatt av struktur, noe jeg tror kommer av at jeg også arbeider med skulpturer. Arbeidene mine er dermed å regne som monotypier i skjæringspunktet mellom kontrollert og det ukontrollerte, hvis du skjønner hva jeg mener.

–Du har også et tredimensjonalt uttrykk i noen av bildene dine?

– Ja, og også det har vel noe med skulpturarbeidene å gjøre. Men det stemmer, jeg tenker ofte tredimmensjonalt selv om arbeidene ender opp som flate endimensjonale trykk.

Når Fjørtoft jobber med grafikk bruker han sponplater som motivene graves og rippes inn i. Måten han trykker bildene på er helt spesiell, helt uten bruk av en vanlig grafisk trykke.

Store arbeider

– Det ser ut til at du liker å jobbe med store flater.?

– Ja, jeg ender ofte opp med trykk som er flere meter i omkrets. Det er litt rart fordi jeg i innledningsfasen ofte jobber med veldig små skisser.

– Bildene dine er ikke akkurat noen fargeklatter?

– Det stemmer, og også det er litt rart fordi jeg helt privat er veldig glad i farger. Men i bildene mine skygger jeg unna sterke farger. Bildene har fra før så mange lag at jeg tror at for mye fargebruk ville forkludre det uttrykket jeg er ute etter å få fram. For en del år tilbake var ganske opptatt av foto, men også der var jeg forsiktig med fargebruken og konsentrerte meg kun om sort-hvitt foto.

– Minimalisme?

– Helt riktig, jeg etterstreber nok en form for minimalisme selv om bildene mine ikke er blottet for farger. Men noe fyrverkeri av farger tror jeg ikke vil komme fra meg med det første, konstanterer kunstneren.

– Hvordan tror du at det går å ha et galleri i Senjahopen?

– Ja, si det. Akkurat det må jeg si at jeg er veldig spent på. Jeg håper i hvert fall at det kommer noen på den offisielle åpningen 7. mai. Jeg har blant annet sendt innbydelse til en del venner i Tromsø, og hvis ingen dukker opp ville det jo bli litt stusselig, for å si det mildt.