Den norske stat vil ikke bidra til en eventuell SAS-emisjon

SAS ønsker å ha muligheten til å be om en emisjon for å investere i nye fly. Staten åpner for å gi fullmakt, men ønsker ikke å delta i emisjonen.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

innenriks

SAS har kalt inn til en ekstraordinær generalforsamling for å be aksjonærene åpne for muligheten til å få en rettet emisjon. En eventuell emisjon vil hente inn 1,7 milliarder i frisk kapital for SAS. Forslaget er en av flere finansieringsformer SAS ser på.

Staten er positiv til å gi en fullmakt til emisjon, men ønsker ikke å delta i en eventuell emisjon selv.

– Vi er positive til at selskapet ønsker å ha fleksibilitet til å kunne hente inn ny egenkapital for å styrke sin finansielle posisjon, men vi har vært klare på at selskapet vil være tjent med andre eiere enn den norske stat og ønsker derfor ikke å delta i en eventuell emisjon, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Børsfall for SAS

Ved å ikke delta i en eventuell emisjon, vil staten redusere sin eierandel i SAS fra dagens 11,5 prosent.

Under generalforsamlingen 3. november kommer flyselskapet til å be om aksjonærenes samtykke til å utstede opptil 66 millioner nye aksjer, skriver E24.

Det vil utgjøre rundt 1,7 milliarder kroner, basert på torsdagens sluttkurs på Oslo Børs. SAS-børsen falt 6,8 prosent etter emisjonsnyheten fredag.

Vil ikke tegne nye aksjer

I dag eier Norge, Sverige og Danmark knapt 50 prosent av de ordinære aksjene i SAS.

Den svenske næringsministeren Mikael Damberg (S) utelukker at den svenske stat kan tegne nye aksjer i en eventuell emisjon.

– Vi har vært tydelige på at vi ikke er en langsiktig eier, men derimot en ansvarsfull, eier. Vi skal gjøre alt vi kan for å gjøre det enkelt for SAS å hente frisk kapital. Vi skal eksempelvis ikke selge aksjer på markedet i perioden etter selskapets eventuelle emisjon, sier Damberg til TT.

Grunnen til at SAS er interessert i emisjonen er at selskapet ønsker å investere i nye fly til kort- og mellomdistanserutene.

(©NTB)