ÅMO: – Jeg sitter her i Tromsø og er kjempebekymret for min gamle mor, som har vært uten telefon siden tirsdag i forrige uke, sier Anita Aamo.

Hun har henvendt seg til Telenors feilmeldingstjeneste flere ganger, men opplever ikke at situasjonen blir tatt på alvor.

– Telenor gjør ikke en drit for å bedre forholdene ettersom de stoler på at alle har mobil. Problemet er at slettes ikke alle i Åmo har mobildekning. De som bor i bunnen av dalen har ikke det.

Trygghetsalarm

Aamos 78 år gamle mor er en av de som i nesten en hel uke har stått avskåret fra både fasttelefon og mobil. Aamo er spesielt bekymret ettersom moren har en trygghetsalarm, som nå er ute av drift som en følge av telefonnettet som ligger nede.

– I denne bygda er det i det hele og det store bare gamle mennesker som bor. Hva skal de gjøre dersom de blir akutt syke? Hvordan skal de få tilkalt hjelp?, spør Aamo fortvilet.

– Ramaskrik

Hun har fått opplyst at det er et kabelbrudd som er skyld i telefonproblemene, og at dette vil bli ordnet opp i etter helga. Aamo er likevel klar på at det er for dårlig å la gamle mennesker gå uten mulighet til å kontakte omverdenen i nesten en hel uke.

– Hadde dette skjedd i en by hadde det blitt ramaskrik. Jeg kan ikke skjønne hvordan Telenor kan tillate at en slik situasjon som dette oppstår i ei bygd med bare eldre mennesker.

Folkebladet har gjentatte ganger søndag ringt Telenors pressetelefon, uten å få svar.