FINNSNES: Honda kom i mars ut med en facelift-verson av sin SUV. Selv om CR-Ven har fått seg en ansiktsløftning med blant annet litt mer markante linjer i fronten og tidsriktige LED-striper i frontlyktene, er det under panseret de største forandringene har funnet sted. Personlig synes jeg absolutt facelift-en hever CR-Vens utseende. Bilen kledde godt den litt bredere og mer markante fronten.

Imponerende

I den siste utgaven av CR-V sitter det en 1,6-liters dobbelturbodieselmotor med en effekt på 160 hestekrefter og 350 newtonmeter. Honda hevder at dette er den motoren på markedet med best forhold mellom krefter og forbruk.

MINDRE STØY Innvendig har det ikke skjedd de helt store forandringene. Men Honda hevder at det på grunn av mer støydemping er seks prosent mindre støy i denne utgaven av CR-V enn i forgjengeren.

Motoren har en høytrykksturbo og en lavtrykksturbo. Mens høytrykksturboen sørger for krefter ved lave turtall, sørger lavtrykksturboen for å skape krefter ved høye turtall. Dette gjør at effektkurven blir lang, og toppeffekten i i-DTEC-motoren nås ved omlag 4.000 omdreininger. En spennende konstruksjon, og Honda hevder at denne måten å konstruere en motor på gjør at den blir effektiv, med et smidig dreiemoment og redusert utslipp.

Krefter

Og jeg er imponert over måten motoren leverer kreftene på. Kreftene kommer tidlig, og det er en jevn og fin kurve som når toppeffekt ved 4.000 omdreininger. Det er uvanlig å kunne “tyne” en diesel på en slik måte, men det fungerer bra.

IMPONERENDE 1,6-literen som sitter under panseret imponerer med hvordan den leverer kreftene.

Men Honda CR-V en ganske stor og tung bil. Selv om den nye 1,6-literen imponerer, så synes jeg godt at det kunne vært litt mer effekt i denne bilen. Den virker litt “tung” når man kjører, selv om det er litt fraspark når man trykker ned gasspedalen.

En del av de som kjører CR-V kan nok også finne på å hekte en campingvogn på kroken. Og om den veier noen kilo, vil de nok oppleve at det blir en del giring, spesielt i bakkene.

Testbilen vår  var var utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse som girer helt fint. Og mot sommeren kommer en ni-trinns automat, som nok vil kunne hente ut kreftene i denne motoren på en enda bedre måte.

Romslig

MARKANT Den nye CR-Ven har fått en tydeligere og mer markant front.

Det første du legger merke til når du setter deg inn i CR-Ven, er det store glasstaket. Det skaper en veldig romslig følelse, og ernoe jeg liker veldig godt. Det føles som om det er veldig god plass.

og det gjør at trivelsfaktoren stiger en del, også for barna i baksetet. Jeg finner meg godt til rette bak rattet, og spesielt i ryggen har jeg god støtte.

Jeg liker også utformingen av dashbordet, hvor det er to skjermer. Den nye 7-tommers berøringsskjermen har veldig fin grafikk, og er lett å operere og skjønne seg på.

Materialer

Noe som jeg derimot ikke liker, er materialene som er brukt i dashbordet. Dashbordet i seg selv er ganske stort og dominerende, og materialvalget drar ned det ellers gode inntrykket av kupeen.

Sikten bakover er heller ikke særlig god, de massive c-stolpene dominerer det meste av sikten.  Ryggekamera og sensorer både fremme og bak hjelper imidlertid godt på.

En ting som er veldig spennende, er at nye CR-V leveres med et lyd-og informasjonssystem som kalles for Honda Connect. I dette er det blant annet integrert Wifi-tilkobling, slik at du kan koble bilen til det trådløse nettverket hjemme, eller til smarttelefonen. Dette gjøres blant annet for å oppgradere navigasjonsenheten. Men det åpner også for et drøss med andre muligheter, og Honda har allerede etablert et app-senter. Egentlig er det merkelig at internett i biler ikke er mer utbredt, men det vil nok komme til hvermannsen i løpet av de nærmeste årene gjennom de fleste biler.

Udramatisk

Å kjøre en CR-V er en helt udramatisk affære. Bilen er forutsigbar og stødig, og når du sitter bak rattet virker den mindre enn den er.

Et problem CR-Ven har hatt er støy inni kupeen. Under kjøring er det en del veistøy som slipper inn i kupeen, og det meste høres ut til å komme bakfra bilen. Det kan bli slitsomt i lengden, selv om det er blitt bedre enn tidligere.

En annen ting som trekker ned, er prisen. For omlag en halv million får du testbilen vår med automatkasse. Det er en bil som bare er sånn høvelig godt utstyrt, og noe som nok gjør at enkelte konkurrenter kan ha fordeler mot CR-V.

Samtidig er Honda etterhvert blitt et etablert merkevarenavn i Midt-Troms, og jeg tror nok at mange nok en gang vil finne veien til salgslokalene hvor CR-Ven befinner seg.