SØRREISA: Mazda 6 har vært på markedet en stund, og japanerne har nå foretatt en facelift. Nye adaptive LED-frontlykter er blant det som er nytt, selv om det meste som har forandret seg er under karosseriet.

Følelse

SYN Dette kan nok bli et kjent syn i sladrespeilet.

Blant tingene som har blitt fornyet, er interiøret. Her har det skjedd mye. Mazda har tatt sjumilssteg, og kvalitetsfølelsen er blitt noe helt annet enn det vi har vært vant til tidligere. Med skinn i dashbordet, dørtrekk og midtkonsoll med stilige sømmer, er dette det nærmeste premium-tyskerne det tradisjonsrike japanske merket noen gang har vært. Alt er tight og fint, og helt på høyde med konkurrenter som for eksempel Volkswagen Passat og Ford Mondeo.

Du sitter godt i de myke skinnsetene, selv om sidestøtten kunne vært litt høyere, og sitteputen litt lengre. Men det er ikke vanskelig å finne en komfortabel sittestilling. Og med komplett Bose-lydanlegg er det ikke noe ork å legge ut på langtur i nye Mazda 6.

Hjul

Alt som skal skje på den 7-tommers store skjermen midt i dashbordet styres via et hjul i midtkonsollen, som er plassert for å lett kunne betjenes under kjøring. Også volumknappen er plassert her, og det fungerer utmerket.

Bakdelen er, som vi har omtalt før, hjulstøy. Mazda har lagt ned mye jobb i støyisolering, og det har blitt bedre. Men jeg synes fortsatt at det er litt mer enn det bør være.

En annen ting som trekker ned, er sikt. Sidespeilene er plassert langt bak, noe som gjør at det i rundkjøringer for eksempel kan være vanskelig å se hva som kommer fra sida, slik at du må flytte hodet for å få oversikt. Også sikten bakover ved rygging er begrenset, men her får du god hjelp av både ryggekamera og parkerings-sensorer.

Alle fire

Men det er ikke bare inni bilen at det har skjedd ting. Nytt er også at Mazda 6 nå leveres med firehjulstrekk. Det er et Haldex-basert system, som vil si at du har forhjulstrekk helt til det er den minste tendens til dårlig grep for et av hjulene. Da kobles firehjulstrekken inn, og du har 50/50 drift på hjulene.

TRIVSEL Det er lett å trives bak spakene i Mazdaen. Skinntrukket dashbord er med på å heve kvalitetsfølelsen.

Da Bilmagasinet testet bilen, var det mye snø og sørpe på veien, med andre ord en ypperlig anledning til å få testet systemet. Og bilen taklet føret på en god måte. Bilen virket veldig stabil og trygg, selv når vi testet den litt ekstra.

Skal du ha firehjulsdrift, er det foreløpig begrenset til stasjonsvogn-modellene med automat og diesel-motor.

Komfort-nivået er blitt veldig bra. I tillegg til følelsen du får når du setter deg inn, er bilen veldig behagelig å kjøre. Firehjulstrekkere kan ofte ha en lei tendens til å virke understyrt, men Mazda 6 er forutsigbar, og gir ingen overraskelser underveis.

Vår testbilen var toppmodellen Optimum, med 2,2-liters dieselmotor på 175 hestekrefter og 420 newtonmeter, i tillegg til automat. Og det er en motor og girkasse som passer veldig godt i denne bilen. Bilen er sprek, og du vil ikke ha noen problemer med å passere tunge vogntog og utenlandske campingbiler med denne kraftpakken. Automat-kassen girer også veldig fint, du merker lite til at det legges inn nye gir. Du har også muligheter for å kunne gire manuelt med hendler på rattet.

Sikkerhet

En ting Mazdaen er fullspekket med, er sikkerhetsutstyr. Bilen, som scoret fem stjerner i Euro Ncap-testen, har blant annet adaptivt fjernlys (HLA), autobrems (SCBS), filkjøringsassistanse (LKA) og blindsoneovervåking (BSM).

Det er vel ikke noen av disse som er revolusjonerende, men alle er gode hjelpemidler for at vi som sitter bak rattet skal bli tryggere sjåfører. Og det er veldig behagelig å kunne sette lysbryteren på auto, for så å slå på fjernlysene. Da dimmer bilen selv opp og ned etter møtende trafikk, og du som sjåfør kan rette fokuset mot å følge med hva som skjer ellers i trafikkbildet, i stedet for å huske å dimme ned.

Godt kjøp

Vår testbil koster den nette sum av 463.500 kroner. Det er billig for en bil i den størrelsen med firehjulstrekk.

En tilsvarende Ford Mondeo koster om lag 490.000 kroner, mens en Volkswagen Passat havner på rundt 550.000 kroner. Jeg blir veldig overrasket om ikke denne bilen blir et veldig vanlig syn i trafikken, og kanskje til og med gjør at de som vurderer små SUV-er kanskje også vender nesen mot denne romslige familiebilen.