FINNSNES: - Det var etter at jeg tok meg en prat med Per Sandberg at det ble ordnet slik at vi fra bobilforeninga får komme og treffe politikerne på Stortinget, sier Jensen.

Møtet med politikere fra alle partier finner sted 14. april. Fra Norsk Bobilforening stiller president Kurt Jensen fra Grasmyrbotn på Senja, samt visepresidenten, daglig leder og lederen for foreningas største område, nemlig region øst.

– Vi har fått vite at alt fra 20 til 200 politikere kan komme til å stille på møtet. Hvor mange det blir avhenger egentlig av hvor tett program de har, sier Jensen.

Forskjellsbehandling

Bobilforeninga kommer til å legge frem fem punkter til foreslåtte endringer av dagens lovverk. Dette ettersom de mener at dagens lovverk forskjellsbehandler bobiler som er over 3.500 kilo.

1. Foreninga ønsker endringer for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1.

2. Man ønsker at fartsgrensa økes for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn fra dagens 80 kilometer i timen til 100 kilometer i timen.

3. Man ber om at bomavgiften endes for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1 og bobiler under 3.500 kilo.

4. Man bes om at fergetakstene endres slik at bobiler behandles likt med bil med campingvogn.

5. Man ber om at det vurderes endringer i førerkortklassen for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3,5 tonn til 4,5 tonn.

President Jensen legger ikke skjul på at han finner dagens regelverk til å være helt bak mål.

– Et eksempel på dette kan være at jeg må betale 660 kroner i avgift når jeg skal over Hardangerbrua, mens broren min – som har en bobil under 3,5 tonn, kun må ut med 60 kroner. Og det for samme bil egentlig. Den eneste forskjellen er at jeg kan laste min bil med 350 kilo mer, sier Jensen.

Store forventninger

Jensen gir en rekke andre eksempler på hvorfor dagens lovverk ikke fungerer. Som at han med sin bobil over 3,5 tonn må inn på EU-kontroll hvert eneste år, mens broren med bobilen under 3,5 tonn må inn bare annethvert år.

– I Norge har bobiler over 3,5 tonn ikke kjøre fortere enn 80 kilometer i timen, mens alle bobiler i Sverige kan følge fartsgrensa. Erfaringa med dette er god og har en positiv virkning på trafikksikkerheten, poengterer Jensen.

Ikke bare mener han det er viktig å endre reglementet for bobilistenes skyld, men også av næringsmessige årsaker. Jensen begrunner det med å vise til at de med bobiler over 3,5 tonn ofte dropper turisme i eget land ettersom det blir for dyrt i forhold til bomavgifter og fergebilletter.

- Hvilke forventninger har du til møtet i Stortinget?

- Jeg har store forventninger, og jeg har egentlig allerede fått mange positive tilbakemeldinger fra både Ap og andre partier, sier Jensen.