FINNSNES: Man legger opp til å oppgradere vegnettet fram mot 2050 til en standard som åpner for 90-soner på store deler av E6 gjennom Nord-Norge og på de viktigste utlandsforbindelsene, opplyser Statens vegvesen i ei pressemelding.

Planene ble kjent tirsdag da riksveiutredning ble presentert.

Lange strekninger

Nå er den kun enkelte strekninger i Nord-Norge som tillater en hastighet på 90 kilometer i timen, blant annet E6 gjennom Saltdal, Indre Troms og en del strekninger i Finnmark.

Målet er at det skal legges til rette for 90-soner på store deler av riksveinettet i Nord-Norge. Dette gjelder særlig på lange strekninger som har lav trafikk og som går gjennom områder med lav befolkning, skriver veivesenet i pressemeldinga.

Langsiktig mål

- Selv om det vil ta tid å oppgradere vegnettet er det viktig å fokusere på å utvikle en helhetlig standard på lengre strekninger. Det er mulig både å redusere reisetider i Nord-Norge og skape større forutsigbarhet for næringstransporten, sier regionveisjef Torbjørn Naimak ifølge avisa Nordlys.

Han understreker at dette er svært langsiktige mål. Grove beregninger viser at det vil koste rundt 150 milliarder kroner å ruste opp riksveinettet i den nordlige landsdelen til aktuell standard.

Oppgradering

I tillegg til planlagte 90-soner, er det også planlagt å oppgradere standeren på veiene slik at det kan bli kombinasjon av 90-, og 80-soner på enkelte av strekningene.

Det legges også vekt på å tilrettelegge større deler av riksveinettet for bruk av modulvogntog med totalvekt 60 tonn og lengde på 25,5 meter.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen. Foto: Marco Bjørklund