FINNSNES: Jeep har nylig lansert nye Renegade, som er arvtager etter Patriot. Og med dieselmotor fra Fiat og et relativt utradisjonelt utseende skal det amerikanske merket kapre kunder i et segment med stor konkurranse fra både Asia og Europa.

Annerledes

Renegade er annerledes på alle måter. Et ganske klumpete og svulstig design vil nok få mange til å snu på hodet når de ser på denne. Jeg tror Renegade blir litt som Nissan Juke - det er ingen som er likegyldige til den. Enten så synes folk bilen er kul, eller så synes de den er stygg.

Selv synes jeg det er en sjarmerende bil. Det er morsomt med noe som skiller seg ut, og som ikke prøver å ligne på alle andre.

Bilen oppleves som stødig og rolig på veien. Folkebladet kjørte bilen på snødekte Senja-veier i både godt og dårlig vær, og det opplevdes som veldig udramatisk.

Komforten er veldig behagelig, og jeg synes Jeep har truffet godt med fjæringen, som verken er for hard eller for myk. Setene er også helt OK, selv om jeg kunne ønsket meg både lengre tygg- og sittepute. Men pluss for at jeg finner en helt perfekt sittestilling. Og det klumpete designet sørger for at takplassen i kupeen er upåklagelig.

Kvikk

Vår testbil var utstyrt med en 2-liters turbodiesel fra Fiat på 140 hestekrefters og manuelt gir. Bilen oppleves som relativt kvikk, og mellom 2-3.000 omdreininger er det litt drag i Jeepen.

Men alt er ikke bare lykke heller for amerikaneren. Store a-stolper gjør at jeg måtte bøye meg frem i kryss for å nok sikt til siden.

Sikten bakover er veldig dårlig på grunn av store c-stolper. Og støyen i kupeen under kjøring er for høy.

Samtidig er det fortsatt en utpreget bruk av plastikk i interiøret, noe som gjør at kvalitetsfølelsen ikke er på topp.

Forhandleren av bilen mener at Renegade er et steg i riktig retning for det amerikanske bilmerket. Det er jeg enig i. Men om det er nok til å bli en seriøs konkurrent i et knalltøft marked gjenstår å se.

FØLELSE: Den utstrakte bruken av plast gjør at interiøret føles litt billig, til tross for at Renegade er ganske godt utstyrt. Foto: Trond Sandnes
BOKS: Det boksete designet gjør at det er veldig god takhøyde inne i kupeen. Foto: Trond Sandnes
HUMØR: Renegade skiller seg ut på alle måter, du har neppe sett like baklykter noe annet sted. Foto: Trond Sandnes