FINNSNES: 32 nye Ford-biler ble registrert ved biltilsynet på Finnsnes i 2014. Det var ni færre enn året før, noe som er en ganske markant nedgang for det tradisjonsrike bilmerket.

Dermed kunne den nye Ford Mondeo knapt bli lansert på et mer høvelig tidspunkt for den amerikanske kjempen.

Verdt ventetiden

På grunn av flytting til ny fabrikk, ble produksjonen og dermed også lanseringen av den nye Mondeoen kraftig forskjøvet. Nesten to år etter at den egentlig skulle vært her, så er den imidlertid på plass.

Og førsteinntrykket er absolutt positivt. Det kan virke som om Ford har brukt tiden godt.

Behagelig

Jeg finner meg godt til rette i den nye Mondeoen. Til tross for at dette ikke er den best utstyrte modellen, er setene gode å sitte i, selv om sitteputa er litt kort.

Dashbordet er oversiktlig, og det er lite knapper å måtte holde styr på. En 8-tommers berøringsskjerm sørger for å operere de fleste funksjoner, noe som fungerer bra.

Noe jeg imidlertid ikke liker så godt, er all informasjonen som vises inni instrumenthuset. Det blir veldig mange elementer som konkurrerer om fokuset til føreren. Selv om dette nok er en smakssak, går det heldigvis å velge bort denne informasjonen.

Komfort

Bilen er veldig god å kjøre, og fremstår som veldig komfortabel. Bilen spiser ujevnheter i veien, og det meste fremstår veldig udramatisk.

Samtidig skal Ford ha skryt for støydempingen de har gjort. Det er veldig stille inne i kupeen under kjøring, noe som er veldig behagelig.

Det er også god plass innvendig. Selv om jeg har førersetet langt bak, er det god benplass i baksetet.

Jeg kunne imidlertid ønsket meg enda mer motor. I vår testbil står det en 1,6-liters turbodiesel på 115 hestekrefter, noe som er litt lite på nesten 1,5 tonn bil. Neste steg på motorstigen er en 2-liters turbodiesel på 150 hestekrefter. Det er en motor som jeg tror passer denne bilen mye bedre. Den kommer også med automatgear.

Godt inntrykk

Totalt er helhetsinntrykket av nye Mondeo veldig bra. Vår testbil var utstyrt med TitaniumX-pakke, som blant annet inkluderer dynamiske LED-lys. Den har også elektrisk innfelbart hengerfeste, nøkkelfri start, webasto, sportsseter og mange forskjellige elektroniske hjelpemidler. Til tross for dette, koster bilen under 400.000 kroner, noe som må sies å være mye bil for pengene.

Og hyggelig er det at du kan få statsjonsvogn-utgaven av Mondeo med firehjulsstrekk for 419.150 kroner. Det er billig for en stor stasjonsvogn med firehjulsdrift. Stasjonsvogn-utgavene ligger 10.000 kroner over sedan-utgaven, uansett hvilken Mondeo du velger.

Konklusjon

For en stund siden kjørte jeg en av Mondeoens store konkurrenter, nemlig Volkswagen Passat. Disse to modellene har knivet seg imellom om bilkjøperne i mange år.

Om jeg imidlertid måtte velge, hadde jeg gått for Mondeoen. Jeg liker utseendet bedre, jeg synes sittestillinga er bedre, og det er ikke til å komme utenom at prisforskjellen de to modellene i mellom nok kan komme til å spille en rolle for mange.

Passaten jeg testet var litt bedre utstyrt enn Mondeoen — men kostet 482.000 kroner. Til den prisen får du en Mondeo stasjonsvogn med 180 hesters dieselmotor, automat og firehjulstrekk i Titanium-utgave med mye utstyr. Da blir valget enkelt.

OVERSIKT: Innvendig er den nye Mondeoen oversiktlig, og den store berøringsskjermen er enkel å forstå seg på. Foto: Stian Blindheim
PLASS: Den store bakluke-åpningen gjør inn- og utlasting av ting enkel. Nytt i mondeo er også skiluke i baksetet. Foto: Stian Blindheim