FINNSNES: Ford Focus har å manøvrerekommet i ny drakt, og jeg synes Focusen har tatt syvmilssteg.

Utseendemessig synes jeg Focusen har blitt pen. Den aggresive fronten med den fremtredende grillen, som tydelig har hentet inspirasjon fra Aston Martin, fungerer som bare det. Ellers har bilen blitt litt rundere i kantene siden sist.

Ryddet

Innvendig har Ford ryddet opp. Tidligere var det mange knapper å holde styr på. Nå er det først og fremst en stor 8-tommers skjerm som preger midtkonsollen, og som er enkel å operere.

Samtidig er det blitt veldig god plass invending. Jeg sitter godt, og det føles som om jeg sitter i en mye større bil enn det som er tilfellet.

Jeg finner meg også godt til rette, selv om jeg skulle ønske at jeg kunne trukket rattet enda nærmere.

Sikten bakover er ikke all verden på grunn av ganske markante c-stolper og en liten bakrute. Men et godt ryggekamera og parkeringssensorer både fremme og bak er gode hjelpemidler.

Imponerende

Det jeg liker aller best med den nye Focusen, er motoren. Testbilen var utstyrt med den nye Ecoboost-motoren til Ford, som har fått motorpressen i hele verden til å vri seg i begeistring. Motoren har tre sylindre, et slagvolum på en liter og har 125 hestekrefter. Allikevel er den overraskende hissig, og det er også nok moment, slik at man ikke er nødt til å gire så snart det kommer en motbakke. Og oppgitt forbruk er helt nede på 0.47 liter på mila. Snakk om et kinderegg.

Konklusjon

Totalt må jeg si at jeg liker den nye Focusen veldig godt. Materialfølelsen innvendig er mye høyere enn tidligere. Bilen føles ikke så billig som den gjorde tidligere. Samtidig liker jeg parkeringsassistenten som kan parkere bilen for deg, og den nye motoren. Og de adaptive LED-frontlysene.

Focusen er en av de aller mest solgte bilene i verden, og er avhengig av å ikke bomme når det lanseres nye biler. Det har de absolutt ikke gjort her. Vår testbil koster 321.490 kroner, og jeg synes heller ikke det er så ille tatt i betraktning alt utstyret som finnes på bilen.

KJENNETEGN: Bak er det ikke vanskelig å kjenne igjen at dette er en Ford. Foto: Stian Blindheim
TRIVES: Førermiljøet i Focusen er oversiktlig og ryddig. Og det er veldig god plass størrelsen tatt i betraktning. Foto: Stian Blindheim