FINNSNES: Regjeringen øker vrakpanten for varebiler, lastebiler, fritidsbåter mopeder og motorsykler i statsbudsjettet for 2017.

Totalt bevilges over 300 millioner kroner for å sørge for at nordmenn kvitter seg med gamle fremkomstmidler, for å gå over til nyere og mer miljøvennlige farkoster.

13.000 kroner

Det skal gis et tilskudd på 13.000 kroner utover dagens vrakpant ved kjøp av ny, nullutslippsvarebil hvis bilens som vrakes bruker fossilt drivstoff.

Satsene for båt er 15.000 kroner, lastebil/bobil/campingvogner 8.250 kroner og moped/MC 1.000 kroner.

Norges Automobilforbund (Naf) er likevel ikke fornøyd. Organisasjonen mener at det også burde blitt innført økning i vrakpant for personbiler.

– Forliket legger enda sterkere vekt på utslipp fra nye biler, og en naturlig følge av det ville vært økt vrakpant for å få flere av de verste bilene av veien, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

– Vrakpanten burde settes opp fra dagens 3.000 kroner til minst 6.000, slår Sagedal fast.

– God effekt

Hun er klar på at en slik ordning vil være god miljøpolitikk.

– Historisk har økning av vrakpanten gitt god effekt. Regjeringen er avhengig av å doble vrakpanten for å nå klimamålene, fortsetter hun.

Organisasjonen påpeker også i pressemeldingen at de stort sett er fornøyd med budsjettet.

Naf slår fast at de som kan ta i bruk mer og billigere kollektivtransport er vinnerne, men de som ikke har noe alternativ til bil er tapere.

– Krevende

– Det er krevende å ivareta klimamål og god mobilitet både i og utenfor byene. Selv om de forsøker, lykkes ikke samarbeidspartiene med det, mener Inger Elisabeth Sagedal.

Noe som kanskje er verdt å merke seg er at i statsbudsjettet for 2017 får vanlige hybridbiler, altså de som ikke er ladbare, økte avgifter.

– Jeg skjønner at bilbransjen rister litt på hodet over manglende forutsigbarhet når en av de ikke-ladbare bilene som bruker aller minst drivstoff får slike utslag, sier forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget, som gir ut flere bilrelaterte publikasjoner, til VG.

Ikke glad

Heller ikke Elbilforeningen er spesielt glad for flere av endringene som kommer i budsjettet.

– Vi er glade for at CO2-avgiften øker og synes det er svært synd at engangsavgiften for de ladbare hybridene skyves ut i tid. Dette betyr at forbrukerne og miljøet lures over tid, sier hun til VG.