DET ER en stund siden vi parkerte legemet i setene på en L200 fra Mitsubishi. Og mye har forandret seg siden den gang, som seg hør og bør. Denne bilen kommer i flere varianter, med eller uten hardtop.

PRAKTISK Lasteplass også inne i kupéen.

VI PRØVDE

førstnevnte. Noe smykke på veien kan den nok ikke sies å være, til det virker den alt for klumpete. Men her, som i livet ellers, er det jo tross alt det indre som teller mest. Fordelen med hardtopen blir således at du simpelthen har tak over lasterommet bak – noe du også kan få uten hardtop, men da som et deksel over planet bak. Fordelen med det igjen er utvilsomt bedre sikt bakover.

FOR DENNE kjerra er ikke liten. Med god plass, og den er kjærkommen, bak de to setene foran, og et behagelig volum på planet bak, har du svært mye til rådighet.

DETTE ER en varebil med fire dører. Setene støtter bra, men det føles like fullt utfordrende å oppnå en perfekt sittestilling, i hvert fall for langbeinte. Selv om bilen estetisk sett er rund i kantene, og langt fra like skarp i hjørnene som mange andre tosetere, kjennes den ikke like komfortabel ute på landeveien. En ikke direkte støysvak motor er muligens ikke noe stort ankepunkt i denne klassen. 2,4-literen på 181 hestekrefter responderer til gjengjeld bra, og har kraft i massevis. Maskineriet er en forbedring av forgjengeren på 2,5 liter som hadde lavere dreiemoment og også var litt tørstere i drift.

KUPEEN Man får litt personbilfølelse her.

DENNE UTGAVEN

av L200 føles nokså personbilpreget, sammenlignet med eldre modeller – en trend som hilses velkommen av flere og flere når vi skriver 2016. Systemet for firehjulsdriften kalles Super Select, og innebærer at man kan skifte fra to- til firehjulsdrift i hastigheter opp til 100 kilometer i timen. Svingradiusen er på 5,9 meter. Nyttelasten når maks 1.030 kilo, mens man kan drage 3.100 kilo bak på henger, som er litt i underkant av konkurrenter som for eksempel Ford Ranger og Isuzu D-Max, men likevel akseptabelt. Avskrekkende dyr er den heller ikke. Vår testbil koster 389.900 kroner, men billigere utgaver med blant annet manuelt gir er også tilgjengelig. Alt i alt er dette en sterk og habil arbeidshest.