TROMSØ: Sist lørdag ble den nye Alfa Romeo Giulia lansert i Norge. Dagen før fikk jeg tatt en aldri så liten prøvetur med bilen i Tromsø. Alfa har aldri vært noen storselger her hjemme.

Etter at 159’en ble tatt ut av produksjon for noen år siden, har merket lenge bare hatt et par modeller på markedet; Golf-konkurrenten Giulietta og småbilen Mito. De solgte i fjor bare noen få hundre eksemplarer. Alfas markedsandel i Norge ligger bare på noen promiller.

Løsner?

Men med Giulia håper italienerne at salget skal løsne. Målgruppen er kunder som tradisjonelt har kjøpt først og fremst Audi og BMW. Og la oss slå det fast med en gang: Her har tyskerne fått seg en seriøs konkurrent.

FØRERPLASSEN Fremkaller godfølelsen. Selvfølgelig med startknapp påå rattet. Trykknapper og hendler gir et solid kvalitetsmessig inntrykk.

Giulia inneholder ingen av de merkelige særegenheter som Alfa til nå har vært kjent for, og som kanskjer har gjort den vanlige kjøper skeptisk. Tvert i mot; her oser det av kvalitet og premium-klasse og «tyske» løsninger. Men det genuint italienske — sportslighet og design — er beholdt og tilstede i fullt monn.

Bakhjulsdrevet

Giulia er bakhjulsdrevet, med 50-50 prosent vektfordelig, og det borger for gode asfaltegenskaper og er nok et salgsargument mot spesielt BMW.

Jeg nevnte at smilet bredte seg da jeg satte meg på førerplassen. Det som fremkaller godfølelsen er det stilrene designet, og den sportslige layouten på dashboardet. Bilen jeg prøvde hadde alt utstyr.

SMÅFREKK Selv med 180 HK diesel er Giulia en potent bil. Doble eksosrør bak.

Jeg stiller inn setet med hjelp av de elektriske knappene. Med startknappen på rattet (Formel 1-inspirert, må vite), fyrer jeg i gang den 180 hestekrefters sterke dieselmotoren. En svak murring høres.

Knivskarp

Over Sandnessundbrua bærer det. Ved brukrysset tar jeg av i retning Skulsfjord. På veien over eidet får jeg testet Giulia i knappe svinger og på småhumpete asfaltdekke.

Styringa er direkte og kontant. Hjulene adlyder det minste vink. Kjøreegenskapene er rett og slett knivskarpe på denne bilen. 180-hesters dieselen med manuell girkasse er margesterk og drar villig i vei.

DESIGN Nye Giulia har et tiltalende design.

Gliset og humøret blir bare bredere og bedre.

Understellet sluker ujevnhetene i veibanen på en helt eksemplarisk måte. Bilen «flyter» av sted over humpene, selvfølgelig med veigrepet intakt.

Jeg tror Alfa Romeo har sikret seg en vinner her. Men mulig jeg er inhabil. Jeg er nemlig Alfa-fan på min hals.