FINNSNES: I begge tilfellene kan du i ytterste konsekvens miste førerkortet, ifølge utrykningspolitiet.

Å ligge «limt» opp til bilen foran er både farlig og som regel helt uten effekt. Og jo større bil du kjører, jo mer alvorlig ser UP på at du ikke holder riktig avstand, melder bil-nettstedet Broom.

Sneglefart

Men UP mener også at det er skummelt å være den som sniker trafikken. De som snegler seg avgårde under fartsgrensen, midt i veibanen og uten det minste hensyn til at køen bygger seg opp bak dem, er minst like irriterende ute i trafikken.

Ifølge Brooms bilekspert, Benny Christensen, er det ikke ulovlig å kjøre under fartsgrensen. Likevel kan det ende med at du blir vinket inn av politiet.

– I tilfelle kan du få beskjed om å forsøke å holde fartsgrensen, eller i det minste passe på å slippe køen bak forbi med jevne mellomrom. Slik kan en unngå unødvendig farlige situasjoner, sier Broom-Benny.

Førerkortbeslag

I ekstreme tilfeller kan du faktisk blir anmeldt og straffet for lusekjøring også. Ifølge veiloven paragraf tre, er det nemlig slik at du skal kjøre på en måte som ikke skal være til hinder for andre i trafikken.

Hvis bilen bak tydelig gjør tegn på at den vil forbi, når du kjører under fartsgrensen, plikter du å la dem slippe forbi ved en passende anledning.

Hvis du ikke slipper de bak forbi, risikerer du faktisk både bot og førerkortbeslag.

Avstand

Å sørge for å holde riktig avstand til bilen foran er helt avgjørende for å ha en trygg reise. Likevel synder svært mange mot den enkle tresekunders-regelen.

UP har flere ganger påpekt at dersom du ligger ett sekund bak bilen foran, risikerer du å få bot på 5.200 kroner, pluss tre prikker i førerkortet.

Hvis du kjører lastebil eller en stor SUV er det samme reaksjon om avstanden til bilen foran er halvannet sekund, ettersom dette er tyngre kjøretøy som har lengre bremselengde.

Og dessuten: Minskes avstanden til et halvt sekund, kan førerkortet bli beslaglagt.

Ingen «effekt»

Et annet problem med å ligge alt for tett opptil bilen foran, er at det blir både uøkonomisk og ukomfortabelt.

Brooms Benny Cgristensen sier at resultatet av slik kjøring gjerne er at man må bruke bremsen i stedet for å bare lette på gassen hver gang bilen foran senker farten.

- Det betyr mye rykk og napp, og sliter mer på bremsene, sier Christensen til Broom.