DET ER MANGE som ruller rundt på norske veier i store SUV-er. Et fåtall av nevnte gruppe trenger den høye bakkeklaringen som disse modellene tilbyr. Et vel så godt alternativ kan faktisk være en S-Max fra Ford. Dette er i realiteten en stor stasjonsvogn, eller skal vi si: Gedigen stasjonsvogn? For her er det virkelig volum i massevis. Det er blant annet veldig god beinplass både i forseter og bakseter. Takhøyden er god. I tillegg er bagasjerommet stort så det holder.

AT DEN NYE S-Max også tilbyr firehjulstrekk, gjør den utvilsomt enda mer attraktiv i markedet. Oppgraderingene fra den ni år gamle forgjengeren er merkbare, uten at prisen har vokst i samme takt. Like fullt må man ut med over 600 000 kroner for en godt utstyrt bil. Da har man til gjengjeld alt man trenger, ikke minst fantastisk gode seter – noe av det beste vi har sittet i, hvor innstillingsmulighetene er mange.

VI HAR OGSÅ prøvd Ford Galaxy, som vi synes har hakket bedre kjøreegenskaper enn denne utgaven fra Ford. Ellers er det praktisk talt ingenting å utsette på den nye S-Max. Til tross for størrelsen føles den faktisk ganske sporty. Testbilen har en stillegående dieselmotor, automatgir og 180 hk til rådighet. Det burde holde for de fleste.

Testbilen er spekket med utstyr og har dessuten usedvanlig gode seter. Foto: Ronny Trælvik
Det er meget god plass til både for- og baksetepassasjerer og ikke minst bagasje bak. Foto: Ronny Trælvik
I denne testbilen kan man bare trykke på knappene for å bikke ned setene – inkludert de to bakerste som gir bilen 7 seter. Foto: Ronny Trælvik