VOLKSWAGEN Tiguan er blitt både bedre og større en forgjengeren.

HVORFOR ENDER de fleste biltester nå om dagen med en femmer på terningen, og generell god omtale? Svaret er som regel at nye biler anno 2016 er så gode kvalitetsmessig at det ofte bare blir personlig smak som skiller den ene fra den andre. Dessuten er det gjerne snakk om allerede etablerte modeller som i ny utgave er blitt forandret på. Man har strevet etter å gjøre dem bedre på alle punkter, og har ikke så reint sjeldent lyktes med det.

DETTE ER tilfellet også med den nye Tiguan fra Volkswagen. Åtte år og 2,6 millioner solgte biler på verdensbasis er fasiten etter at den så dagens lys for første gang. Nå kommer den i ny og – ja, nettopp – forbedret utgave. Større er den også blitt. Tiguan serveres i flere varianter, naturligvis, med prislapp fra drøyt 300.000 kroner til over det dobbelte. Motorene varierer fra 125 hk til 190 hk, og manuell girkasse eller automat, forhjulsdrift eller firehjulsdrift. Variasjonene er med andre ord som de skal være. Vi prøvekjørte en firehjulstrekker med 150 gamper under panseret, som i utgangspunktet koster 481 600 kroner, men som med alt utstyret – og den er virkelig godt utstyrt – kommer opp i 612.000 blanke kroner.

OG HVA FÅR man da? Jo, en bil med gode kjøreegenskaper som føles tight og fin ute på veien. Det er ingen umiddelbar wow-følelse å spore. Dog scorer den jevnt og høyt på de fleste områder. Traust? Egentlig ikke. Den leverer det du forventer, og den gjør det på en eksemplarisk måte. Skjønt da har vi ikke prøvd de mindre utstyrte modellene.

VI LIKTE den syv trinns automatkassen veldig godt. Et dreiehjul i konsollen tillater dessuten føreren å tilpasse/overstyre kjøringen etter de rådende forhold. Bilen er på topp hva gjelder sikkerhetsutstyr, og føles komfortabel med meget gode seter (Highline-utgaven.) Er 615 liter i bagasjerommet tilstrekkelig for de fleste? Antakelig. Det er i hvert fall hele 145 liter mer enn forgjengeren. Beinplassen i kupeen er også god. Og tro det eller ei, men denne bilen kan du trekke så mye som to og et halvt tonn! I dette prissjiktet er det mange saftige bein å glefse etter. Heldigvis for VW er nye Tiguan et av de saftigste.

Sittekomforten er upåklagelig. Det samme er interiøret. Foto: Ronny Trælvik
Bahgasjerommet er akseptabelt. Foto: Ronny Trælvik