DEN NYE Toyota Prius har gjennomgått en merkbar forbedring sammenlignet med tidligere generasjoner. Den første utgaven så dagens lys tilbake i 1997. Det handler om en hybrid drivlinje, der el-motor og bensin-motor i kombinasjonsdrift utgjør maskineriet.

TØFF I TRYNET Et sprekt frontparti, ingen tvil om det.

SELV OM

antall hestekrefter er blitt ørlite redusert fra forrige modell, er den nye Prius absolutt rask til en utpreget miljøbil å være. Bilen har fått et lavere tyngdepunkt. Sittestillingen er derfor noe forandret. Men man sitter likevel godt i en Prius. Selv om den utsøkte kjøregleden fremdeles ikke er bilens største forse. Dog vil vi si at et lavere tyngdepunkt kler bilen.

PRIUS HAR alltid hatt et særegent utseende, og det har også dagens modell. Man kan velge om man vil like det eller ikke. Faktum er i hvert fall at takhøyden foran er upåklagelig, mens den for baksetepassasjerene grunnet det skrånede taket blir noe begrenset.

IFØLGE fabrikkmålingene skal man med denne bilen bare bruke 0,3 liter per mil. Det virker mer enn utfordrende å få til, men å kjøre bilen ned mot 0,4 er faktisk ikke noe problem. Og da snakker vi lavt forbruk. At bilen er blitt litt lengre, og at batteriet er plassert under baksetet, resulterer dessuten i en bagasjeromskapasitet på 502 liter, noe som absolutt er brukbart. Det oppgraderte interiøret i testbilen er bedre enn tidligere. Noen vil nok stusse over den hvite midtkonsollen, men Prius har aldri vært redd for å gå nye veier. Så hvorfor ikke?

I DET HELE er Toyota Prius blitt bedre på de aller fleste områder. Mest trolig vil man enten elske den eller ikke bry seg om den i det hele tatt. Vi likte bilen, som vi synes er blitt en god, grønn bil.

Både displayet øverst og girspakens plassering falt i smak. Hvitfargen i ratt og midtkonsoll er kreativ, la oss si det slik. Foto: Ronny Trælvik