DEN POPULÆRE RAV4 burde være kjent for de fleste. Når den nå er kommet i hybridversjon, knytter det seg naturlig nok visse forventninger til bilen. Det den leverer, er en allround-pakke hvor den scorer godt på praktisk talt alle punkter. Den har gode kjøreegenskaper, noe vi fikk testet på både gode og langt fra gode veier. God plass i selve kupeen er det også, ikke minst gjelder dette beinplassen for baksetepassasjerer.

BATTERIET ER PLASSERT under baksetene, som skaper en liten forhøyning forrest i bagasjerommet. Likevel er det brukbar plass med 501 liter til bagasjen. Dette kan økes til 1633 liter når man legger ned seteryggene. Denne hybrid-utgaven har en 2,5 liters bensinmotor og firehjulstrekk. Kombinert med el-motorene gir dette 197 hk. Da kan man i firehjulstrekkens tilfelle trekke 1650 kilo. Og det er meget bra for en hybrid. Executive-versjonen som vi prøvde, er usedvanlig bra utstyrt, sågar med soltak, noe man selvfølgelig kan velge bort og spare noen tusenlapper på.

MAN SITTER FOR så vidt godt i en RAV4, også bak rattet. For de langbeinte kan man ønske seg bedre lengdejustering av rattet med setet i bakerste posisjon. Da er det også litt besværlig å nå knappene under dashbordet, hvor midtkonsollen strekker seg litt for langt fram. Men dette blir egentlig for smårusk å regne. Den nye RAV4 hybrid er nemlig en uforskammet bra bil. Fabrikkmålingene konkluderer med 0,5 liter per mil i drivstofforbruk. Da skal man kjøre nokså gjerrig. Men uansett er dette hyggelige tall for en så pass stor bil.

RAV4 er lettkjørt, og man føler seg dus med kjerra fra første stund. En komfortabel og trygg bil som definitivt leverer varene.

Anmeldt av Ronny Trælvik

BAGASJEROM: Fremst i bagasjerommet finner vi en liten opphøyning. Under ligger batteripakken. Foto: Ronny Trælvik
FØRERPLASS: Knappene foran girspaken føles litt utilgjengelige. Ellers er dette et bra førermiljø. Foto: Ronny Trælvik
TAK: Soltak er valgfritt. Foto: Ronny Trælvik