GRASMYR: Fra 4. april ble det innført en ny ordning som gjør at bobiler over 3.500 kilo registrert som M1 (personbil) avkreves bompenger på linje med personbiler under 3.500 kilo.

Kurt Terje Jenssen fra Grasmyr på Senja, som er president i Norsk Bobilforening, er hoppende glad over endringa.

– Vi var invitert til Stortinget i mars for å få være med på den offisielle bekreftelsen på den nye ordninga, forteller Jenssen.

– Er det en stor seier for dere?

– Det er en meget stor seier, som vil ha mye å si for oss i bobilforeninga. Som eksempel på det kjørte jeg for ett døgn siden over Hardangerbrua, noe som kostet meg 150 kroner. Før 4. april ville dette kostet meg 600 kroner, forteller Jenssen.

Tre høringer

I forbindelse med møtet med samferdselsminister Ketil Solvik Olsen benytta de fra bobilforeninga anledninga til å høre litt om fremdriften på tre bobilrelaterte høringer som har vært ute i vinter, den ene om fart.

– Per i dag er det jo sånn at ingen bobiler over 3.500 kilo kan kjøre fortere enn 80 kilometer i timen i Norge, mens vi følger skiltene i Sverige – det vil si at vi kjører i hundre i hundresonen der. Nå er det ute til høring et forslag om at denne gruppa kan følge skiltene til inntil 110 kilometer i timen på lik linje med personbiler, forteller Jenssen.

Han er sikker på at tiltaket kommer til å gå gjennom.

– Det er ingen som har fremmet motforestillinger i høringsrunden?

– Nei, absolutt ingen!

Sak til Brüssel

Den kanskje heteste saken Jenssen diskuterte med samferdselsministeren, er saken som går på førerkortreglene. Nærmere bestemt tanken om at det lages en førerkortklasse inntil 4.500 kg totalvekt.

– Her har departementet allerede oversendt mye dokumentasjon til EU for å kunne samordne dette slik at det kan bli felles regler for hele Europa. Dette er en tidkrevende prosess og det hersker stor usikkerhet om resultatet. Derfor vurderer departementet om det kan lages en særordning for Norge, opplyser Jenssen.

Til sist viser han til en annen gladsak for bobilforeninga. Nemlig at bobiler fra 1. oktober i år slipper den årlige EU-kontrollen.

– Da må bobilene inn hvert andre år som personbiler, noe vi er kjempefornøyde med. Alt i alt skjer det mye positivt, så bobilfolket skal bare glede seg til sommeren, humrer Jenssen.