FINNNSES: Vi har prøvekjørt den nye Mitsubishi Outlander, både diesel- og hybridutgaven. De to høyst forskjellige maskineriene appellerer også til forskjellig bruk og ikke minst mentalitet. Mange vil klare seg fint med en hybrid, men fortsatt sverger nok de fleste til den sterkere dieselen, med større rekkevidde.

Spørsmålet er om det trenger å være slik?

Lading

Ikke nødvendigvis. Den ladbare hybriden er lett å falle for, både drivstofføkonomisk, det økologiske aspektet og ikke minst det lave desibelnivået. Det siste punktet skyldes blant annet bedre isolerte ruter. Ja, stillheten inne i kupeen er simpelthen herlig.

LADING Ett uttak for hurtiglading og ett for vanlig lading.

I likhet med dieselmodellen har også hybriden firehjulstrekk.

Ladingen, ja. En vanlig lading tar om lag fem timer, mens hurtigladingen går unna på rundt en halv time. Hva så med kjørelengden på selve el-motoren? Dette vil naturlig nok variere etter temperatur og føreforhold, samt måten å kjøre på. Optimalt sett kan du håpe på å legge bak deg fem mil langs landeveien, før bensinmotoren offisielt er i gang, da med 1.000 omdreininger som også lader opp batteriene.

Praktisk

Bak rattet sitter man godt i en Outlander. Sikten er dessuten upåklagelig. Det er lite å utsette på kjøreegenskapene, slik det også var ved forrige modell. Men denne føles enda bedre mot ujevnt underlag, og styringen gir veldig god respons.

AUTOMAT Spaken til automatkassen i hybrid-utgaven.

Bilen er praktisk i bruk og baksetene enkle å betjene hvis man ønsker et flatt og stort bagasjerom for turer med mye last. Dog utpreger ikke volumet seg i denne klassen. Biler i dette segmentet har da også rikelig med spennende utstyr å by på, og det er vanskelig å skille seg ut.

Pris

Uansett liker vi den nye Outlanderen, både dieselen og hybriden. Begge automatkassene oppfører seg forbilledlig, og litt artig er det å slå fast at bilene, i hvert fall disse to testmodellene, prises nesten likt, 458.000 kroner for hybriden og 462.000 kroner for dieselen.

Mye penger? Ja visst. På den annen side har vi prøvekjørt modeller til over en halv million vi ikke har satt like stor pris på. Syv års garanti for alle Mitsubishi-modeller er heller ikke å kimse av.

En sterk diesel eller en stillegående hybrid, det er valget her.

Slik ser det ut inne i kupeen. Foto: Ronny Trælvik