FINNSNES: Honda HR-V har gjenoppstått, og skal sørge for at det prestisjefylte bilmerket kan ta opp kampen i crossover-segmentent, og spesielt med Mazda CX-3, som nærmest har vært enerådende i denne kategorien siden den kom.

DETALJER Dårhåndtaket til bakdøra er ”gjemt” bak vinduet. Fiffig detalj.

Og for å begynne med utseendet, så synes jeg HR-Ven ser ganske bra ut utvendig. Jeg liker fiffige detaljer som at dørhåndtakene til bakdørene er ”gjemt” i helt oppe i bakkanten av sideruta.

Trivsel

Samtidig så må jeg si at jeg synes bilene i dagens bilverden ligner mer og mer på hverandre. Og for de som ikke er veldig interessert i biler, kan det nok ofte være vanskelig å skille mellom for eksempel en Honda HR-V og en Mazda CX-3. Det er slutt på den tiden da hver bil hadde sitt tydelige særpreg. Men dette er ikke noe som gjelder Honda spesielt, det gjelder over hele fjøla.

Innvendig trives jeg godt i nye HR-V. Jeg liker designet på dashbord og midtkonsoll. En 7-tommers touch-skjerm dominerer, og her styrer du alt fra musikk til navigasjon. Det er ogsået touchpanel under skjermen hvor du styrer klimaanlegget. Dette fungerer veldig bra, knappene er store nok til at du treffer der du skal under kjøring. Samtidig tror jeg også at dette interiøret vil gjøre at bilen vil virke moderne, selv når den har fått noen år på baken.

Smart

Bilen er mye større inni enn det virker som når du ser på den. En av fordelene til denne bilen er nok plassutnyttelsen inni.

Honda HR-V Hrv på testing etter lansering. Bilsenteret Honda honda bil biler illustrasjonsfoto suv crossover

Plassen foran er helt grei, det samme er setene. Men jeg skulle gjerne ønsket meg en lengre sittepute, og litt mer sidestøtte i ryggen. Samtidig kunne jeg også tenke meg å få setet enda lengre bak. Noe som imidlertid imponerer, er benplassen i baksetet. Med forsetet i bakerste posisjon, har jeg helt grei plass til beina når jeg sitter i baksetet. Desverre er det verre med hodet, som tar i taket på grunn av den buede konstruksjonen. Utsikten bakover er heller ikke den helt store, men ryggekameraet hjelper godt til for å ha kontroll under rygging.

Baksetene kan legges ned slik at gulvet blir helt flatt, og sitteputene kan også løftes opp mot taket slik at det blir et høyt ledig rom bak forsetene. Smart.

På veien

Siden dette er en liten SUV - en såkalt crossover - sitter du ganske høyt, og har god oversikt over det som foregår i trafikkbildet. Jeg synes bilen er veldig oversiktlig, og den er også liten og smidig.

Bilen har adaptiv servostyring, som forandrer på hvor tungt det er å svinge på rattet alt etter hvor fort du kjører, noe som fungerer veldig bra.

TRIVSEL Interiøret er oversiktlig og med touch-paneler.

Noe hjulstøy er det i kupeen, men siden Folkebladet kjørte bilene med piggdekk på bar asfalt, er det vanskelig å si hvor mye støy som faktisk ville vært om det var snø på veien.

Folkebladet har testet både utgaven med 1,6-liters dieselmotor, og 1,5-liters bensinmotor. Begge er Executive-modeller, og har det samme utstyret. Og alt som er skrevet frem til nå, er også felles for begge bilene.

Til og med prisen er det samme. Men her stopper likhetene.

Mens dieselutgaven kun leveres med manuelt gir, kan bensin-utgaven leveres med enten manuelt gir eller automatgir.

Folkebladet testet bensinutgaven med automatgir. Bensinmotoren har et volum på 1,5-liter, og har 130 hestekrefter og 150 newtonmeter. Og for å ta det beste først, automatkassen funker som bare det. Den girer så silkemykt at du ikke merker at den skifter gir. Og om du vil, kan du også sette girkassen i sportsmodus, og gire på rattet.

Bensinmotoren er jeg imidlertid ikke like tilfreds med. Jeg synes ikke at det er mer sprut i bilen enn det absolutt bør være, og med bilen full av folk i tillegg til litt bagasje, tror jeg at motoren vil måtte jobbe på høygir. Fordelen er jo selvfølgelig at forbruket er lavt. Ifølge Honda selv går bilen på imponerende 0,56 liter på mila ved blandet kjøring, ikke verst for en bensinbil på 1.348 kilo.

Diesel

Så når det kommer til motor, liker jeg dieselen mye bedre. Denne er på 1,6 liter, og yter 120 hestekrefter og 300 newtonmeter. Her skjer det mye mer når du gir gass, og kreftene kommer på mye lavere turtall enn i bensinmotoren. Jeg synes dette er en motor som passer mye bedre inn i denne bilen. Og forbruket ligger på kun 0,4 liter per mil ved blandet kjøring ifølge Honda.

SMART Baksetene kan både legges ned slik at bagesjeromsgulvet blir flatt, og sitteputene kan slås opp for å skape et høyt rom bak forsetene.

Den manuelle girkassen girer smidig og fint, og den korte girspaken sørger for et sportslig preg. Det er imidlertid ikke til å komme unna at det hadde vært å foretrekke at også dieselen gikk å parre med automat-kassen.

Konklusjon

Jeg tror nok absolutt at HR-V kan være en seriøs konkurrent i dette segmentet. Den store bakdelen med HR-V er imidlertid at den foreløpig ikke leveres med firehjulstrekk, noe som mange verdsetter høyt når de skal kjøpe en bil i denne klassen. Samtidig koster topputgaven av HR-V omtrent det samme som Mazda CX-3 sin topputgave. Men Mazdaen er da utstyrt med enten en 150-hesters 2-liters bensinmotor eller 1,5-liters dieselmotor på 105 hestekrefter. Begge utstyrt med en 6-trinns automatkasse og firehjulstrekk.

Mazda-en er imidlertid mindre innvendig, så til syvende og sist koker det ned til hvilke behov den som skal kjøpe bil har.