Det var godt oppmøte på Brann Stadion i 2016-sesongen, men ikke så bra som det offisielle tallet tilsier.
(Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix)

Det var godt oppmøte på Brann Stadion i 2016-sesongen, men ikke så bra som det offisielle tallet tilsier. Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Branns offisielle tilskuersnitt var 12.337 i 2016. Her er det reelle tallet.

Klubben offentliggjør hvor mange som faktisk møtte opp på Brann Stadion i sølvsesongen.

Det vanlige i Fotball-Norge er å oppgi antall solgte billetter til hver kamp, ikke hvor mange som faktisk var på kampen. Dermed kan det til tider oppstå store misforhold mellom det som blir oppgitt som tilskuertall og det alle og enhver med evne til å telle kan komme frem til.

Men klubbene vet hvor mange som faktisk er på hver kamp, og nå kan BT formidle videre hvor mange som faktisk var på hver kamp i 2016. Ifølge Brann selv hadde klubben et reelt oppmøte på 81 prosent. Altså ble hver femte solgte billett ikke brukt i 2016-sesongen.

Brann solgte i snitt 12.337 billetter pr. kamp, men det reelle snittet var 9964.

– Vi må jobbe for at enda flere bruker billetten sin. Vi kan ikke si oss fornøyde med at 19 prosent ikke dukker opp, sier Camilla Schutz, kommersiell leder i Brann.

VARIERENDE ATTRAKTIVITET: Brann er for tiden på Gran Canaria for å lade opp til kampene i 2017-sesongen. Hvor mange som kom for å se dem spille i fjor varierte stort fra kamp til kamp.
(Foto: Bjørn Erik Larsen)

VARIERENDE ATTRAKTIVITET: Brann er for tiden på Gran Canaria for å lade opp til kampene i 2017-sesongen. Hvor mange som kom for å se dem spille i fjor varierte stort fra kamp til kamp. Foto: Bjørn Erik Larsen

Få så storseieren

Hvor mange som bruker billetten varierer mye. Da Brann ydmyket Aalesund med 6–0 var det bare 66 prosent av de 10.384 solgte billettene som ble brukt. Dermed var det bare 6825 personer som fikk med seg den største seieren for Brann i 2016.

Den best besøkte kampen var den siste hjemmekampen, hjemme mot Sarpsborg søndag 6. november. Da solgte Brann 17.644 billetter, og 99,7 prosent av dem som hadde kjøpt billett møtte opp for å se Brann få utdelt sølvmedaljene i eliteserien.

Så mange var på Branns kamper

Kamp:

Brann – Odd, 20. mars klokken 18: Solgte billetter: 11.945. Til stede: 9529. Oppmøteprosent 83.

Brann – Bodø/Glimt, søndag 10. april klokken 15.30: Solgte billetter: 11.886. Til stede: 10.107. Oppmøteprosent: 85.

Brann – Sogndal, lørdag 23. april klokken 18: Solgte billetter: 11.628. Til stede: 8988. Oppmøteprosent: 77.

Brann – Start, lørdag 7. mai klokken 20: Solgte billetter: 9767. Til stede: 6526. Oppmøteprosent: 67.

Brann – Stabæk, mandag 16. mai klokken 18: Solgte billetter: 17.686. Til stede: 17.140. Oppmøteprosent: 97.

Brann – Haugesund, fredag 27. mai klokken 18: Solgte billetter: 11.011. Til stede: 7772. Oppmøteprosent: 71.

Brann – Vålerengen, lørdag 9. juli klokken 18: Solgte billetter: 10.482. Til stede: 7100. Oppmøteprosent: 68.

Brann – Aalesund, fredag 22. juli klokken 19: Solgte billetter: 10.348. Til stede: 6825. Oppmøteprosent: 66.

Brann – Strømsgodset, søndag 7. august klokken 18: Solgte billetter: 11.886. Til stede: 9686. Oppmøteprosent: 81.

Brann – Rosenborg, søndag 21. august klokken 18: Solgte billetter: 17.366. Til stede: 15.555. Oppmøteprosent: 90.

Brann – Viking, lørdag 10. september klokken 18: Solgte billetter: 11.667. Til stede: 7990. Oppmøteprosent: 68.

Brann – Tromsø, søndag 25. september klokken 20: Solgte billetter: 9331. Til stede: 6578. Oppmøteprosent: 70.

Brann – Lillestrøm, søndag 16. oktober klokken 18: Solgte billetter: 11.876. Til stede: 9019. Oppmøteprosent: 76.

Brann – Molde, lørdag 22. oktober klokken 18: Solgte billetter: 11.581. Til stede: 9047. Oppmøteprosent: 78.

Brann – Sarpsborg, søndag 6. november klokken 18: Solgte billetter: 17.644. Til stede: 17.591. Oppmøteprosent: 99,7.

Totalt: 12.377 solgte billetter i snitt pr. kamp. 9964 til stede i snitt pr. kamp. Oppmøteprosent: 81.

Konklusjonene Brann trekker fra 2016 er at kamper som starter sent (klokken 20) i kombinasjon med at den vises åpent på TV gjør at flere uteblir. Det samme gjør julikamper.

– Vi har forståelse for at mange barnefamilier ikke bruker billetten når kampen starter klokken 20. Og vi skjønner også at det er vanskeligere å få til å gå på kamp klokken 20 for dem som skal hjem til Øygarden eller Austevoll, for eksempel, sier Schutz.

Mye på gratis-TV

Som eneste klubb skal Brann vises gratis på TV alle de 17 gangene laget er satt opp til å vises hos den nye rettighetshaveren Discovery i år.

– Jeg mener det er positivt fordi det vil skape økt oppmerksomhet rundt våre kamper. Økt oppmerksomhet gjør at flere vet det er kamp og at flere vil komme, tror Schutz.

Brann ser på barnefamilier som en svært viktig målgruppe fremover. En nøkkel for klubben er å rekruttere de unge til å velge å se Brann på Stadion i stedet for favorittlaget i Premier League på TV, for eksempel.

– Det å rekruttere inn unge er avgjørende. Heldigvis så vi at en kampanje før jul ga en økning i 200 solgte barnepartoutkort sammenlignet med 2015, sier Schutz.

Brann har så langt solgt om lag 5000 partoutkort før den kommende sesongen. Til 2016-sesongen solgte Brann 6400 sesongbilletter.

Hør den nyeste episoden av BT-sportens podkast:

Si din mening: Du er hjertelig velkommen til å kommentere denne artikkelen (stengt mellom midnatt og kl. 06:00). Du må være innlogget på Facebook for å kunne kommentere. Upassende og injurierende innlegg vil bli slettet! Hele debatter kan også bli fjernet uten forvarsel.

Varsle om upassende innlegg her

Følg Folkebladet på Facebook

Mer å lese på Folkebladet: